roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 1 maj 2017

Vårvindar friska


leka och viska och majsol ler. Som det varit omväxlande väder med snöslask och blåst skiner nu solen lagom till 1 maj och nu är våren här.
"Längtan till landet" är en sång som hör till och nog känns det härligt med den och traditioner som mjöd och struvor och lite kyligt om ryggen i solvärmen.

Jag är lite skogstokig av mig och längtar ut i skogen varje vår. Är så glad att mitt knä håller igen, fick ny knäled i januari och så skönt att ha sluppit värken när jag går! Så nu ska det bli en skogstur snart att inspektera hur gallringen för några år sen ser ut. En del av skogen var för länge sedan åker som planterades med gran, tätt tätt med gran.  Där under växte bara fin grön mossa. Granarna trängdes och strävade uppåt mot ljuset, det var ju bra men så blev det för trångt att de började tappa lusten att trängas. Ekonomitänkandet tog över fast det var ett fint gömställe för älg..

Hoppas där börjat växa blåbär nu när ljuset nått ner. En annan del av skogen växer som den vill. Gamla träd med rotvältor hit och dit och väldigt oekonomiskt. För en som ser det så. Jag ser fåglar, svamp, kryp på stammarna och det som inte syns är ännu bättre för skogen finns ju till för sig själv.


Skogen före gallringen

Det gamla diket som fanns från när det var åker



och idag där det växer hejvilt. . 




2 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Hei! Jeg er her igjen!
Når jeg ser skogbildene dine, blir jeg minnet på at når grana begynner å komme med skudd, må jeg ut og samle skuddene og lage granskuddsirup! Ha en fin vår! Vi har enda litt sne.

Solveig Sjöskog sa...

Roligt att du är tillbaka! Det påminner mig om att jag har sparat granskottsirap från ifjol men glömt!