roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 11 mars 2015

insektholkar, misslyckat bullbak och sol

En konstnär som jag ser upp till och beundrar oerhört är Elisabet Tyler. Läs om henne här, skrolla ner till artikeln om hennes vedermödor och envishet.  Hennes målningar är fantastiska,  hon är en konstnär som  är mycket skicklig med de svåra självsvåldiga akvarellfärgerna. Jag beundrar henne för hennes envishet och mod och skulle vilja vara som hon om jag hade bara  lite av hennes egenskaper..

Seglar ensam i Medelhavet i tre månader gör hon och målar när hon kommer i hamn, vem skulle inte vilja det? Nej, här sitter jag i mitt hus och vågar knappt gå till butiken. Nej, jag skämtar.

Igår var jag på Arbis-kurs i insektholkstillverkning. Arbis, det heter egentligen Arbetarinstitutet och ger kurser i allt möjligt som vem som helst som kan och vill förmedla kunskap kan ge.  Det kan gälla vävning, matlagning, dans, språk, trädgård osv osv och nu holkkurs.
 Först lite teori om insekter i våra trädgårdar, därefter  borrade vi hål o stockar och trästycken och  buntade  ihop lite vassrör av  torra kvistar av slide eller annat ihåligt.  Detta ska hängas upp på en torr plats där inte regn slipper att rinna eller förses med skyddande tak och snart söker humlemor, steklar, blomflugor och andra insekter  skydd och kan övervintra. Insekter är livsviktiga , allraminst de som  behövs för att vi ska få frukt och bär.

Bakade citronfyllda bullar igår strax före jag skulle på kursen, är dålig på timning.  De hann inte riktigt jäsa och  fick vänta tills jag kom hem 2 t efteråt. De hade lessnat på att vänta.. jaja så kan det gå. Gräddade i alla fall och citron smakar de bara man blundar först.

Idag satt jag en stund på brunnslocket och lapade sol! Men nordan blåser från ishavet så det blev lite kallt om rygg och bak.
 

Inga kommentarer: