roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 20 februari 2015


Hej! Har bytt layout för att skynda på vårkänslorna lite.  Det ska bli skönt när det blir sommar igen.

Om jag får välja vilken spis jag hellre lagar mat på... Ja, på den ena är det bara att vrida på en knapp och vips, men till vedspisen behövs det ved som ju inte är lika snabbt framkallat som att vrida på en knapp.

Men elden lever, den sprakar och pratar och ger värme. Vedspisen har själ och elden talar till en från hednatider då det inte gick att leva utan den värmande elden. Mat ska inte komma vips, det ska vara en hel ceremoni av förberedelser, då smakar det så gott.



Jag har tappat min mobil i golvet och nu är den på rehabilitering. Nu känner jag mig lika gammalmodig som vedspisen utan mobil. Ganska befriande att inte känna att man måste kolla i den för jämnan. 



 
Köksbönen och haren i morotsplanet hör till huset. De fanns här från första början och för lycka med sig.





Jag är accepterad som ny innehavare. Fast jag har ju bott här ett år snart.



 Jo, jag har börjat med måleriet igen!   Det känns så ovant! Vet inte när jag målade senast, det måste vara över ett år. Akvarell är svårt, Jag älskar ändå det skira akvarellmåleriet,  vattnet som tillsammans med färgerna lever som det vill och tål inte velighet och dutt. Nej, det ska var rätt genast. Dessutom luktar det inte. Av tjugo penseldrag blir ett perfekt, om det lyckas. Delar av akvarellen kan om man har tur komma med överraskningar, avsnitt som blir helt lyckade utan att man tänkt det så. Det känns härligt. Det gäller bara att komma ihåg hur man gjorde.
Inte en dag utan ett penseldrag, så borde det vara om man tänkt bli nåt när man blir stor..

2 kommentarer:

Cicki sa...

Vad härligt att kunna måla så där vackert. Det har jag alltid önskat mig att kunna, men aldrig kommit till skott. Nu målar jag med tyger istället....:-) Min fd svärmor, barnens farmor, lagade en hel del mat på vedspisen. De byggde sin villa på deras gamla sommarstugetomt, behöll gammelstugan och gick dit och lagade mat ibland och levde semesterliv, bara några meter hemifrån....:-) Nu är de över 80 bägge två och är nog nöjda över bekvämligheter som elspis.....:-)

Solveig Sjöskog sa...

Tack Cicki för den kommentaren! Ja, jag har en stor ful vedstapel på gården som jag skulle vilja slippa för att få lite trädgårdsgrant dit i stället. Den är full med skräpvirke från renoveringen. Får odla slingerväxter över den i stället. Bönor t ex. Du syr fina grejor, onskar jag kunde!