roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 5 april 2014

Lite selfieskrift :-)


Tiden går snabbare och snabbare ju äldre man blir. Låter som en uttjatad kliche och har antagligen samband med lack of mindfulness. Det att man inte är i det man gör utan hastar från det ena till det andra med inställning på det man ska göra när det man gör är klart.

 Samtidigt känns det tryggt med det gamla vanliga. Förändringar är skrämmande, man vet aldrig. Vis av erfarenhet efter ett någorlunda långt liv kastar man sig inte längre blåögt ut i det okända. Hoppar fallskärm, dyker ner i havets djup och tittar på fiskar som simmar, rider karriär i tysk bokskog eller åker offpist och bryter bena av sig .  Been there, done that.

Nu är tid att vara farmor och  mormor.

Skulle bara vilja  lära italienska,  måla en fresk på köksväggen, hitta häftiga tyger och sy kuddfodral, sticka åt tjocka släkten, baka mandelpaj och skriva en bok om min mamma.

Idag har tiden gått  till att sopa trottoaren och  igår likadant.  Gäddhänget har fått dallra lite extra. Jag har börjat göra armhävningar varje dag, det ni!  Det är jättebra och har visat resultat, armarna känns fastare och starkare. Nu hoppas jag magfläsket samtidigt  får sig en kur av det och minskar i omfång. Läste att det är midjemått och stussmått som är viktigare än BMI och vikt. Man dividerar det större med det mindre och är det mindre än 0,8 för kvinnor är det ok. Mitt var mhm, det betyder bara en sak. Jobba mer.   Får nog jobba med lite situps också.

Det är bara så gott med lite vin och lite choklad  om kvällen.

 Äter kortison för temporalis artritis. Läkaren varnade mig för att man får god aptit av pillren jag fick.  Blodkärlsinflammation står det på pillerburken. Går på koll en gång i månaden och är proverna goda får jag minska på kuren.  Det har jag fått göra.  Om tre, fyra år ska det vara helt bra.

Titta gärna in på fliken husrenoveringes senaste rapport..






2 kommentarer:

Vform sa...

Jaa a du, enkelt är det inte att bli äldre!
Men en fördel är barnbarn, de kommer inte om man är ung :)
Trevlig läsning!
Ha en skön söndag!

Solveig Sjöskog sa...

Tack ska du ha för kommentaren! Roligt att du tyckte. Väntar barnbarnen närsomhelst nu på mat. Det är lugnet föer stormen och hinner kolla bloggen lite- Ha det så gott i vårsolen.