roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

söndag 11 augusti 2013

krusamor

 Igår smssade min käre särbohärochdärbo att jag skulle få komma till honom och plocka bär. Åkte gladeligt. Måste hem samma kväll för jag hade lämnat min gamla trötta vovve hemma.

Samtidigt skulle vi gå på Navigationsklubbens träff,  efteråt blev bli guidade omkring på sjöfartsmuseet som doftade gott av trä och salt, inrymt i ett gammalt saltmagasin som det är. Träffen slutade med en matbit på Arbetarnas Segelförening , vi fick god laxpaj med dricka. Underbart ute på altanen i kvällsolens sken med småbåtshamnen nedanför. En av småbåtshamnarna, Vasa är en stad med en en fin och stor skärgård.


Så nu har jag en hoper krusbär att ta hand om. Röda och gröna,  stora och små.   De stora gröna är allra godast. Jag fick göra en avläggare från den busken så snart har jag en egen krusbärsbuske. Skulle gärna visa bilder men min smarttelefon är på service och datorn vill inte ta in bilderna från kamerans minneskort.   I brist på krusbär får det bli bilder av andra bär och en saltstänkt .

Här bär det ut till havs i frisk vind i sambons segelbåt Julia .



Bilder från särbons somarstuga där det om hösten växer massor av havtorn..



Krusbärspaj


10 bitar
pajdeg

    4 dl vetemjöl
    200 g smör
    1 msk vaniljsocker
    2 msk vatten
    2 msk vispgrädde

fyllning

    400 g krusbär
    100 g mandelmassa
    2 ägg
    1 äggula
    1 citron, saft och skal
    50 g smör
    1 dl socker

Pajdeg: Blanda ihop alla ingredienserna och arbeta ihop dem till en pajdeg. LÅt den vila kallt i en timme.
Kavla ut 2/3 av degen och lägg den i en pajform (ca 23 cm). Nagga botten med en gaffel och fäst kanterna med aluminiumfolie eller se till att degen hänger lite ovanför kanten på formen.
Grädda skalet i 200 grader i 5-10 minuter.
Fyllning: Riv mandelmassan och skalet av citronen. Pressa ur saften ur citronen. Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg, socker och äggula i en skål och tillsätt blandningen till det smälta smöret. Sjud alltsammans på svag värme i några minuter. Ta kastrullen från värmen och blanda ner mandelmassan och citronen. Rör till en jämn smet.
Fyll det förgräddade skalet med krusbären och fördela fyllningen ovanpå. Kavla ut resten av degen och sporra ut remsor. Lägg dem som ett galler ovanpå. Grädda pajen i 200 grader i 15-20 minuter. Servera pajen ljummen med glass

3 kommentarer:

Cicki sa...

Så gott det är med krusbär. Hos mormor tyckte jag de röda var godast. Min bror gjorde en avläggare en gång som jag fick. Den satte jag i trädgården i mitt gifta liv. Den hann inte få så mycket bär innan jag flyttade. Exet bor kvar i huset och dottern säger att numera är den krusbärsbusken stor och ger massor med bär. Jag är nästan lite avis....:-)

Solveig Sjöskog sa...

Så är det. Läste att sann livsfilosofi är att plantera träd man själv aldrig kommer att kunna sitta i skuggan av... Bitterljuvt. :-)

Solveig Sjöskog sa...

Så är det. Läste att sann livsfilosofi är att plantera träd man själv aldrig kommer att kunna sitta i skuggan av... Bitterljuvt. :-)