roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 23 juli 2013

Nyinflyttad !


Äntligen, efter sju sorger och åtta bedrövelser bor mormor i sin stuga. Tre rum och kök i nyrenoverade ca 98 kvadratmetrar, precis lagom för en pensionär med  här-och därbo, hund och kissekatt.

Innehållet i packlådor väntar på en bättre plats i livet och kläder har jag fått ge bort hälften och det känns så skönt. Härefter ska jag avstå i andra änden av klädförrådet när jag skaffar nytt, klämmer jag in mera i huset rullar det nerför Källbacken en vacker dag, som stadsdelen heter.  :-D Less is more, det får inte bli överbelastat med saker.

Trädgården är helt o. Oklippt, orensad, oröjd. Men det får vänta. Har ändå planterat ett Silva äppelträd, tre havtornsbuskar, bäraronia, ros från hemgården och lite perenner. Spetsmössa, sibirisk ärt och en tacksam näva. Vet inte vad den heter, den växer tätt tätt och ogräs har inte en chans. Bladen doftar så gott..

Sonen med sin sambo bor nu i gamla hemgården och de väntar tillökning i vinter. Så nu har generationsväxling skett kan man säga och allt är som det ska. Jag sitter vid min vedspis och tittar ut på världen och stickar på sockor åt barnbarn.

Utanför fönstret växer en sagoblomsteräng med vit baldersbrå och gula höga smörblomslika blommor bland blåklockor och rödklöver,  Ingen  osande bullrig maskin har klippt för marken är stenig och oljämn efter renoveringen... .


4 kommentarer:

Cicki sa...

Vad härligt. Och tänk så bra att barnen kan ta över den större gården. Precis som det ska vara.

Vi håller också på att röja ur. Han är ju en skrotsamlare, min kära sambo. Det är väl smällar jag får ta, när jag nu valt honom....:-)

Solveig Sjöskog sa...

Det sorgliga är att jag har sparat så mycket fina tyger, du skulle bara se. Från mamma samlade vi flera säckar och gav bort. Tog hem så mycket jag kunde och nu är det för mycket bara! Tyger är lycka och att sy är så roligt men jag har inte plats för dem. Ger åt Marthaförbundeten del åtminstone, resten får bli nerpackat för kommande oår eller lyckår! 😊

Cicki sa...

Det är ju tyvärr så att man måste kasta det fina ibland. Det är ju bra att du kan ge till ställen där det kommer till nytta i alla fall. När du väl boat in dig så kanske du får lust att sy av det som finns kvar.

Stubbetufsa sa...

Så fint du har fått det i huset ditt!
Klem!