roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 13 november 2012

gåsmiddag

bidde det inte, det bidde ankmiddag om jag ska vara riktigt ärlig. Det var omöjligt att få tag på en gås till Mårtendagens kväll och jag tvekade om jag skulle yppa för gästerna vad de ätit. Tänkte ärlighet varar längst det har mamma lärt.

Gott blev det och gästerna mmade och prisade och lovade att detta var kulinariskt och måste upprepas en annan gåsatid. De ficksvampsoppa m ostsnittar, varmrätten då och så pavlova till efterrätt.En maränghistoria med grädde och bär. Kaffe med småkakor och så tog kvällen tillsist slut. Jag är glad att jag höll middagen, har gruvat mig så länge för lider av kökstrauma oh klaffar det inte dööör jag. Men dotter hjälpte mig, hon är kocka och cool och stresstålig, sprider ett välsignat lugn med klar överblick tar hon över kommandot i matoset och kaoset bland puttrande stekar och fräsande pannor och plötsligt klaffar allt bara helt perfekt. 

Det var såsen om gjorde susen, en helt ljuvlig apelsinsås.  

2 kommentarer:

Cicki sa...

Det är ju synd att man inte kan ta ett skutt över pölen och landa hemma hos dig, för det där lät otroligt gott......:-)

solveig sa...

Nästa gång Cicki.