roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 4 september 2012

höstprakt

Vad är detta för en blomma? Den kommer upp varje år, vet inte vad den heter.

Är så glad att jag fick luktärter i år.

Nej men se goddag! En jätteverbena presenterar sig: Så är det, jag får inte nån mängd blommor av de jag försår, men en eller två som visar; det är så här vi ser ut...

Den här blå blomman heter... hm, vad var det nu. Börjar visst bli glömsk. I alla fall ska jag ha den i nästa år också, den drar massor med humlor och fjärilar.

Luktärterna klättrar upp i lyktstolpen längs ett spindelnär jag gjort i järntråd. Som inte syns..

4 kommentarer:

Cicki sa...

Har inte en aning. På något vis påminner den om fresia i blomsättet.

solveig sa...

Ja, det gör den men den doftar inte alls. mysko blomma

heia sa...

Blomman du undrar över ser ut att vara en montbretia. En knöl/lökväxt som egentligen inte ska klara av din zon :-)
http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/lokar/montbretia.php
Men om den återkommer år efter år så har den säkert bestämt sig för att bo hos dig!

solveig sa...

Tack heia för den upplysningen!! Tuseb tack. Vilken ny värld öppnar sig inte när man vet vad en växt heter. Jag kommer ihåg att jag en gång satte några knölar.. Den blommar ännu denna varma höst. Lyser som en fyr.