roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

söndag 5 augusti 2012

skogstroll

Måste visa mina trollbilder igen, tycker de är fina fastän en del blev lite suddiga. tagna i skymningen som de var. Så många former en skog innehåller är det inte förvånande att folk såg de märkligaste ting som skrämde den mest härdade. Här ett gubbansikte som en gång tillhörde en mäktig gran. Jag tror att det bor andar i träden, Och i stenarna. Se bara:

En sten jämrar sig över sin stenhårda tillvaro

Inne i sin gråaste gråstenkropp trött och less

Ett långnäst grinigt trollkom fram när tallen gav efter för ålder eller storm.

och vem skulpterade en baby i kådan?
Det finns så många former i en skog som inspirerar fantasin. Ingen annanstans kan man se så nära inpå de mest märkliga konstellationer naturen skapat och på köpet ger den ro. Läste att man ger ensamma skogspromenader som terapi åt utbrända och sjuka. De får gå där en timme i splendid isolation och kommer ut betydligt friskare. 

5 kommentarer:

Cicki sa...

Underbara bilder. Rena rama John Bauer-troll.

nattugglan sa...

8iestmarhejsan.. här är en oxå från Österbotten.. Skitt va väder vi har idag, igår regna del hela dagen...o inte är det nu bättre idag heller.. Jag hittade din blogg då jag sitter o letar efter mönster till Annis sjal..vet att jag ska lägga opp 363 maskor men sen är det stopp...Kanske du har stickat den??..Nä nu ska jag steka lite ägg..o så blir det ´lunch.. el vad mans ka nu kalla det för.. ha de bra!

solveig sa...

Nattugglan, jag undrar vilken sjal du menar? Roligt att du gav en kommentar, sätter dig till min blogglista! Ja, det var ett busväder alla höga blommor lade sig och jag vet inte vart jag lagt blomstöden.Får ta till käppar och snören och lyfta de fallna. ÅOch så myki hallon i morron måste kah plocka..

solveig sa...

Ja, Cicki. Igår på skogsvandringen såg jag en skosula eller sko eller vad det var i gräset. Vem kan ha tappat.. skulle just ta upp den -så var det en hoprullad mörk huggorm. Den fick ligga .. :-)

Cicki sa...

Fy, jag är riktigt rädd för ormar....:-)