roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 11 augusti 2012

Inflyttning!

2006 i maj

i juli 2012



Sex år är det mellan bilderna men huset är äntligen klart för inflyttning. Ett år tog renoveringen, ungefär. Jag säger då det, hade jag vetat hade det inte blivit något köp, men nu är jag ändå glad att jag inte visste hur dåligt i skick huset var. Sötare och mer värdefullt än någonsin är det nu och framför allt friskt.

På måndag flyttar en tjej in, hon är helt förtjust att få bo där. Jag är glad att hennes föräldrar hjälper mig med det sista, jag är alldeles slut av att ha stått för planeringen och allt ensam. Byggjobbarna har varit till stor hjälp, inte bara med sitt arbete utan alla goda råd de gett för att få momenten att gå ihop. De har inte kunnat undgå att se min osäkerhet om vilka lösningar som är bäst.Att blanda gamla och nya byggmetoder kräver insikt, det är inte alltid lätt att veta vad som kommer att bestå i 100 år av dagens material. Att balnda levande material med stumma syntetiska är inte alltid lätt eftersom ett trähus alltid rör på sig. Det ska "leva" i flera bemärkelser. Jag har lärt mig att tycka om gamla hus ännu mera efter det här men nu vill jag nog bara njuta. Det hinner man inte så länge med trähus som fodrar omsorg, :-)

I nästa år lovade de komma och sätta upp ett plank mot grönområdet, får fundera hur det ska se ut under vinterns lopp. Jordankarena ligger redan där klara.

Sen, nångång, får det bli uthusets tur, om Gud är god.


Målade alla dropplister under fönstrena igår. Låddan med luftvärmepumpen ska målas i samma färg som huset senare, och få samma färg på plåten som på taket.
Tre fönster hade spruckna glas och det är inte vilka glas som helst utan bubbliga grönskiftande munblåsta och tunna. Svårt att få tag i likadant gammalt glas, men det ska finnas så i morron ska jag beställa dem för nutidens glas är för tjocka för att passa in i de tunna bågarna. Alla fönster är i behov av renovering, men det får bli ett annat år. Nu har jag bara gett dem den första hjälpen.Läs vidare om husets öden om du vill i fliken "Husrenoveringen."

2 kommentarer:

Cicki sa...

Så fantastiskt fint det blev. Vilket jättejobb du lagt ner. Nu hoppas jag du kan få njuta utav det också.

oddi sa...

Hei. Jeg fant deg via en blogg i Norge - fin blogg du har. Og for et vakkert hus! Jeg kan skjønne at det har vært slitsomt, men glem det, for nå er det praktfullt!