roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 29 augusti 2012

Hyresgäster IV

 Jo, nu har det börjat röra på sig med hyresgästerna som inte betalt sin hyra på tio månader.Jag har fått långa tättskrivna ark från en advokat. På finska. Abrakadabra. Begärde att få det på mitt modersmål eftesom man har rätt till det i landets språklag, men det ingick inte i deras resurser. Fick jag till svar.

Jaha, det blev att ta till den hjälp som fanns till hands, jag gick till bankjuristen. Hon översatte och jag förstod i alla fall  lite mer. Advokaten ville att jag skulle ge ett svar utgående från min egen synpunkt och det är ju det minsta man kan begära så det gjorde jag och nu har det svaret med alla bilagor åkt iväg till tingsrätten.

Nu blir det spännande. Två saker kan hända: antingen pratar advokaten ikull mig och jag får bekosta hela kalaset eller så får jag rätten på min sida och de får betala kalaset och sina obetalda hyreskostnader.

Det finns inga skriftliga överenskommelser på de renoveringar de påstår sig ha gjort och för att finansiera dem inte betalt hyra.

Helt enkelt.  







2 kommentarer:

Cicki sa...

Håller tummarna att det går bra.

Jag tycker det osar lite härskarteknik över det hela. De ska mästra dig genom att neka dig att få översatt till svenska. Dålig stil av en advokatbyrå tycker jag.

solveig sa...

Ja, Cicki, de faller nog på eget grepp när de försöker skrämmas. Konstigt nog blir jag inte annat än full av kämpaglöd. Så är det nog när man vet att man har rätt och de tar till makt. Sällan mötas de två men rätten segrar alltid, förr eller senare. Amen. :-)