roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 30 juli 2012

hemma igen

Glömde kameran på någon ö i Norge,  har  lånat bilderna i förra inlägget av en reskamrat och de blev inte så skarpa. Kameran är i alla fall återfunnen och på hemväg snart tack vare min rådiga dotter som fixade och trixade så den kom till rätta!

Det var en härlig resa. Norge där jag hade mitt forna medborgarskap efter pappa som var norrman har en speciellt plats i hjärtat. Där finns släkt på pappas sida som jag inte vet så mycket om eftersom kontakten inte varit så tät. Nu känns banden stärkta då dottern gift sig med en norrman och jag är säker på att pappa är glad över det i sin himmel. Pappa älskade Norge och försökte hålla kontakt med släkten och ordnade tillsammans med dem en stor släktträff i Slite på Gotland för herrans många år sen.

Pappa är född i Finland men sökte aldrig finskt medborgarskap, han deltog ändå som frivillig i kriget . Farfar kom som sågingenjör till Finland med sin norska fru. Hon dog här i barnsäng och han gifte om sig med hennes syster, Hedvig Wessel. Hon lärde sig räkna till tre på finska: "Yksi, kaksi och en yksi till." Jag minns inte vad hans första fru hette mer än att namnet också slutade på -vig. Sin äldre halvbror har pappa inte haft mycket kontakt med.

De fick två barn, min faster Marit och pappa. Deras pappa dog i lunginflammation när pappa var fyra år. Det är många anekdoter förknippade med min farmor. Hon dog före jag föddes men det har berättats att hon var ett ampert fruntimmer. Pappa var full i fan så det behövdes, han tyckte om att chockera och skoja så att man inte riktigt visste vad han menade. En gång öppnade han dörren för några gäster med orden; Stig på stig på, dan är ändå förstörd. Inte vidare snällt men så var han.








Inga kommentarer: