roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 3 april 2012

hyresgäster IV

Eftersom jag börjat berätta om mina hyresgäster vill jag gärna fortsätta. Det har ju kommit en ny invånare i hyreslägenheten nu och det verkar vara en man med både vilja och smak.

Enligt kontraktet skulle han få renovera överenskomna delar till priset av en månads hyra. Att han var kräsen anade jag då han ville byta ut bastubänkarna och sätta nytt golv i två rum, byta golvlister och skåpdörar i köket. Visst såg de lite slitna ut, skulle jag låta göra det blev det nog dyrare än en månads hyra. Så jag lät honom göra det, och vi skrev in det i kontraktet.

Han har under en veckas tid gjort lägenheten helt annorlunda. Trodde inte mina ögon när vi var dit och titta idag.

Han hade bytt kaklen ovanför köksbänken till svart! Likadant målat ena väggen i sovrummet i svart! Utan att underhandla först. Visst, det såg inte illa ut, nytt och fint. Väldigt sparsmakat och maskulint. Han var tydligen väldigt förtjust i lägenheten och hade satt ner mycket tid och pengar i den. Men, att överskrida det överenskomna är att gå över befogenheterna, dessutom bad han mig betala nya eldosor för att de såg så schabbiga ut mot den nymålade väggen.

Naturligtvis är jag tacksam för att han gjort lägenheten så fin, men att sedan be mig betala för att han påstår sig ha satt så mycket mer än en månads hyra i renoveringen var väl vågat. Han ville ju själv fixa.

 Med den hyresgäst som varit före de två senaste har inte varit några som helst problem. Nu litade jag på mäklarfirman men det finns så många djur i vår Herres hage.. .

De förra hyresgästernas nio månaders obetalda hyror malas ännu i tingsrätten.

2 kommentarer:

Cicki sa...

Det är ju bara att hoppas att den här mannen sköter sig ordentligt i fortsättningen nu när han lagt ner så mycket energi på renoveringen.

solveig sa...

Ja, det är att hoppas innerligen. Ha en riktigt skön påsk!