roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 17 april 2012

från kokboksfloran

min mors skatter ur kokbokshyllan

pärmbilden är rätt realistisk
Hylldecimetrar med kokböcker för att inte tala om trädgårdsböcker finns det  i hushållet. Tror ni jag tar fram och tittar efter vad jag ska laga till middag? Nej, planeringen är mycket bristfällig, ibland vet jag inte vad det ska bli när jag redan börjat laga mat. Alltid lite spänning i tillvaron, har man bara lite mer än basvaror brukar det lösa sig. Påminner mig om vad min man sa när jag frågade hur det smakar. Det går nog att äta.. Hmpf, hur skulle jag tolka det? Bestämde mig för att det var beröm. Det är måttligheten med berömmet som gör värdet.

Innan mikron hade vi tryckkokaren. Blev aldig riktigt vän med den, maten blev sönderkokt, gråtrist och jag var halvrädd de undertryckta krafterna under locket. Ville följa med koket men släppte jag in luft i kastrullen stannade trycket av och det var ett behej att få upp ångan igen.
Så ännu en dammsamlare i skåpet som samsas med wokpannan, glassmaskinen, korvskäraren, yughurtmaskinen, den stora citruspressen, saftcentrifugen.. sic.



Inga kommentarer: