roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 23 april 2012

äntligen måndag

låter kanske inte klokt men då rullar samhället på igen och det händer något. Så tänker bara en nybliven pensionär som har helgdagar när som helst! Det är helt underbart, det.

I morse ringde jag plåtslagaren och undrens tid är inte förbi, han kom nästan med detsamma! Den förra jag ringde till, det var i höstas, flera gånger, fick jag aldrig se skymten. Nu gick den  här vänlige killen omkring och mätte och fotade, gav goda råd, ritade och berättade  så nu ska det bli ordning på regnvattenrinnandet kring husen.

I morgon kommer killen som gjorde i ordning terassen så fint och tittar på hur ytorna ska beläggas, fylla på och göra dem snygga. Det är att ständigt se om sitt hus, kolla och följa med och jag tycker det är så roligt. Lär mig mycket och eftersom huset är gammalt 1800-tals hus känns det som en ära att få se att det inte far illa. Hus överlever folk, jag förvaltar det bara åt nästa ägare..



 Funderar på att sätta fiskarna i dammen, det har varit riktigt skönt varmt väder idag och de har det säkert lite varmare i dammen än i tunnan i källaren. Solen har värmt, ska ändå vänja dem lite med att hälla dammvatten lite pö om pö i tunnan först.

Jo, häromdan när jag räfsade råkade jag räfsa fram en groda som låg under en hög med löv. Som den skrek! Har ni hört en groda skrika? Det lät hjärtskärande. De har ju så ömtåligt skinn. Tog upp den och kollade men såg inget fel på den. Den mäste bara ha blivit brutalt väckt. Satte den i dammen och sökte lite löv att täcka den med för det var ju lite is kvar ännu. Ja, förresten, glömde pussa den. Tittade efter om jag skulle se hur den mådde men den blev väl så rädd för att bli pussad att den försvann i djupet.




saffransgult


Krokusarna ooch den vita scillan lyste i fjolårsgrågräset. Härliga tider randas!

Inga kommentarer: