roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 3 mars 2012

gamla tapetmönster










Byggd någon gång efter branden på 1850 talet  har den stora gården stått tom ett par år och väntat på sitt öde.  Till all ycka blev den skyddad före den förföll alltför mycket, nu ska där byggas moderna lägenheter. Den gamla atmosfären av en fin stadsgård försvinner,  någon lägenhet med sex rum i fil blir det nog inte, i stället tvåor och treor.  Jag smög mig in och tog tillvara en del av de lager av tapetfragment som jobbarna inte hade hunnit slänga.  Eftersom husets yttre sparas tycker jag det skulle passa fint om någon av de gamla mönstren  kunde nytryckas och sättas upp igen. 

Hoppas byggfirman hade känsla och sparade något av de gamla tapeterna innanför den nya väggbeklädnaden som dokumentationsbidrag till husets historia.

2 kommentarer:

nettezrum sa...

Oj vad många fina tapeter det fanns i huset! Vad bra att du dokumenterade dem på foto. När jag promenerade där förbi för en tid sedan så funderade jag faktiskt på huruvida man försöker spara nåt av det gamla eller bara hjärtlöst river ut allt och slänger.

solveig sa...

vad jag hört ska det bli lyxiga lägenheter som de blivande ägarna får välja inredning i så kanske endel väljer den så att den passar med husets yttre. Jag hann rädda en gammal dörr och gamla eluttag, runda! :-)