roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 19 januari 2012

Hyresgäster

En erfarenhet rikare blir man hela tiden. Jag är hyresvärd och som sådan är det inte mycket man kan göra när hyresgäster helt enkelt struntar i att betala hyra månader i sträck. Inte ens söker någon billigare bostad när det finns. Det genererar mycket besvär, bekymmer också ekonomiskt.  Dels påverkar det  min egen betalningsförmåga till byggjobbare och i förlängningen hela samhället. Dessutom är det känslomässigt tungt, jag känner sig kränkt och ignorerad, ledsen och arg.

Jag har hyrt ut en toppenfin lägenhet och nu har jag inte sett hyran komma på 8 månader. När 4 månader utan hyra gått ringde jag upp hyregästerna och undrade omde har det besvärligt på något sätt och inte kan betala. Svaret var att de skulle betala men att hyran kommer att komma lite oregelbundet pga att de renoverar ett hus. Ja, då så, då väntar jag den nästa månad i stället, förstår så väl för håller också på och renoverar bla bla.. Någon månad gick. Då sände jag en betalningspåminnelse. När 6 månader utan hyra gått tog jag ny kontakt men utan resultat.

Visste inte varifrån jag kunde få hjälp, sökte och fann på nätet hyresvärdarnas förening eller nåt sånt och fick där veta om en indrivningsfirma, tog kontakt med en och jo, de skulle sköta om saken. Från den sjätte  månaden utan hyra skickade jag en uppsägning till hyresgästerna med två veckors varsel. Enligt hyreslagen gäller inte gängse uppsägningstid om hyran uteblivit mer är 6 veckor. Inget svar från hyresgästerna. När uppsägningsdagen gått ringde jag hyresgästerna men fick inget svar. Jag ville anta att de hade flyttat så jag tog mig friheten att gå in i lägenheten för att kolla. Den var inte tom, de bodde helt 100% kvar.  Det kändes fel att gå in, mycket olustigt. Det borde jag inte ha gjort. Men hur skulle jag annars ha fått veta om de bodde kvar eller inte? Frågat disponenten så klart, det tänkte jag inte på då!

Väntade två månader. Ringde upp indrivningsfirman som då skulle  kontakta tingsrätten som skulle delge hyresgästerna att det gått till doms. Tiden gick, jag ringde tingsrätten för att höra hur ärendet avancerar, om de alls gjort något åt det. Jo, hyresgästerna hade fått kuvertet med delgivningen men inte löst ut den från posten. Brevet hade kommit tillbaka till tingsrätten oöppnat.

Skickade ett nytt meddelande strax efter jul till hyresgästerna om att de nu är uppsagda från den första februari.  För att få dem att reagera och för att få lägenheten uthyrd på nytt till hyresfolk som kunde betala hyra ringde jag  mäklare. Hon tog kontakt med hyresgästerna för att få tillstånd för visning men hon fick svaret att de inte tänker flytta "i det närmaste." 

Fick prata med stämmomannen på tingsrätten igår. Han frågade telefonnumret till hyresgästerna och skulle ta kontakt med dem. Vad sen, frågade jag? Ja, det blir väl polissak och tvångsvräkning.

Så ringde  en advokat i morse!  Han presenterade sig som hyresgästernas förlikningsman. Det var ett mycket märkligt samtal. Han pratade nästan forcerat oavbrutet och påstod sig känna hyresgästerna väl, de är ärliga och propra, och kallade dem vid smeknamn. De skulle flytta den sista februari, trots att deras hus ännu inte är riktigt färdigt. De har satt ner mycket pengar på renovering av lägenheten och gjort mycket själva som enligt alla utgifter de haft ungefär skulle motsvara hyresfordran för dessa 8 månader. Så räknade han upp ett antal summor. Det blir ungefär hela hyressumman det.

  Vad!! Jag blev alldeles paff. Någon renovering var det aldrig tal om, lägenheten var ju helt fin då för fyra år sedan då de hyrde den!  Jag försökte förklara händelseförloppet men hans dyrbara tid  hade inte rum för några förklaringar. "Det lägger han sig inte i."  Så höll han ungefär en halvtimmes monolog och undrade om jag,  mycket förbindligt,  kunde gå emot dem och vara positivt inställd för de var ju rent brottsligt att gå in i lägenheten utan deras lov. Lägenheten har stigit i värde och de har renoverat den med god smak, sa advokaten. 

Jag har för mig att advokater ska vara sakliga och opartiska och vill höra bägge kontrahenter.

 En renovering har skett där skåpdörrar bytts ut och väggar målats är väl bra men det behövdes inte. Undrar om det hänt något så att de måste renovera.. .  Frågade om det finns kvittenser på allt de gjort.  Varför har de renoverat om de ändå håller på med ett hus?  Har de inte varit nöjda som den var kunde de ju ha sagt något. Märkligt är det, och obehagligt att de anlitat en advokat som försöker få mig att betala något jag inte velat ha. 

Det ska bli skönt när de flyttat.  Hoppas indrivningsfirman gör skäl för sitt namn.

 Fortsättning följer i ett senare blogginlägg!




2 kommentarer:

Cicki sa...

Men herre gud. Får det gå till så där?

Jag tänker så här att om vi skulle vilja renovera vår lägenhet, så kan vi ju inte sluta betala hyra och sedan säga till vår hyresvärd att vi struntar i att betala hyra för att vi renoverat. Det struntar vår värd i fullständigt. Dessutom hade vi förmodligen blivit vräkta redan efter två-tre månaders obetald hyra.

Jag tror inte ni har så mycket annorlunda lagstiftning än vad vi har när det gäller sådana frågor.

Jag tror att du faktiskt har rätt att driva in all denna hyra.

Hoppas det ordnar sig. Förstår att du blir helt slut av det. Kram

solveig sa...

Ja,det är verkligen konstigt, Cicki. Man, eller jag då, har blivit så påverkad av beteendet de har och börjat undra vad man själv gjort för fel. Tar det rent personligt. Nu är jag bara så heligt förbannad för att de bussat sin advokatvän på mig att jag tänker slåss som en tiger. Det var verkligen droppen.
Ja, det är nog samma regler här, skulle jag tro. Det är i alla fall svårt här att få ut hyresgäster om det kärvar med hyran eller något annat, man har nästan ingen rätt på sin sida. Inte vill man ju köra ut dem på gatan, försöker vara snäll. Och hur skulle det gå till: tant flyttar ut hyresgäster med möbler och kläder pga av obetalda hyror.. :-) Har gått via många tröttsamma byråkratiska instanser medan månaderna bara gått.
Tack för ditt svar, det stärkte! Kram!!