roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 21 januari 2012

Hyresgäster II

Fick äntligen höra något från den kvinnliga partnern av paret som hyr. Hon relaterade till deras advokat som tagit kontakt. Han skulle göra upp ett papper "som ni kommit överens om därför att ett skriftligt avtal är till fördel för båda." Jojo, nu passade det att göra upp skriftligt, tänkte jag.  Då jag skrivit under att jag betalar mer än hälften av hyressumman i renoveringskostnader så är saken ur världen. För övrigt tänkte hon inte kommentera vem som borde ha gjort vad. Detta skrev hon via sms.

 Jag svarade att jag inte har någon som helst skyldighet att betala någon som helst renovering som vi varken skriftligen eller muntligen kommit överens om. Lokalen var i gott skick när ni hyrde den. Jag inväntar hela hyressumman.  I fortsättningen kan ni ta kontakt med indrivningsfirman vars utgifter ni är skyldiga att betala.


Så ringde advokaten på nytt.  Bara att de hade bussat en advokat att ta kontakt med mig har efter den  första chocken fått  mig att ilskna till. Jag sade samma sak till honom som jg svarat hyresgästens sms.
"Varför säger du så?" frågade han.  ( ??? )  Gud, han måste tro att jag är ett dumt våp som kan behandlas som "lilla gumman".
  "För att det är så saken ligger till."
Nu fick jag  tillfälle att berätta min version av händelseförloppet.   Han visste inte att jag upprepade gånger försökt nå hyresgästerna för en förklaring, att jag sagt upp dem två gånger utan svar och slutligen tvingats gått till indrivningsfirma och att ärendet som bäst  behandlas  tingsrätten. Nu blev han ännu mörare i tonen.

" När tog du kontakt med indrivningsfirma?" frågade han. "För ett par månader sen.  Nu väntar jag bara på vidare åtgärder från tingsrätten."
"Har du varit i kontakt med någon där? "
"Naturligtvis!"

Han pratade något om att det kan bli rättegång och dyrt om det blir så och att jag skulle komma till honom och skriva under förlikningspappren. Saken är klar, han tror jag är lättskrämd för lag och myndigheter. "Jag kommer inte någonstans och skriver inte under någonting alls" svarade jag.

" Jaha, men då kan du kanske skicka en kopia av hyreskontraktet, Solveig, så får jag se det?"
När har jag blivit Solveig för honom, jag har ju aldrig sett karln?? Det kändes obehagligt lismande.  "Era vänner hyresgästerna har ett likadant kontrakt,"  sa jag. "Fråga dem."

"De har tyvärr inte så god ordning på sina papper så jag skulle vara mycket glad, Solveig, om du ville skicka en kopia."
Så mycket kände han dem, tydligen.

Naturligtvis kan Solveig det.

Fortsättning följer. 





3 kommentarer:

Cicki sa...

Har du pratat med någon egen advokat om det här? Det hela är skitskumt att de kan få bete sig så där. Vad jag förstått är det endast om det finns barn med i bilden som det är svårt att vräka folk. Är det bara två vuxna så bör det inte vara något problem. Jag hoppas verkligen att du går hel och skadelös ur detta.

solveig sa...

Ja, Cicki, de har två flickor i 8-10 års ålder. Nu ska de ju verkligen flytta den sista februari, enligt kvinnans sms. Det ska bli skönt att få ordentliga hyresgäster, nu via förmedling som ju tar lite reda på folks bakgrund. Förmedlimgen tar en månads hyra i provision men det känns säkrare att anlita proffs. De här fick jag via egen annons. Jag skulle inte tro att jag behöver någon advokat, behöver bara stå fast vid faktum: olovlig renovering och obetald hyra.

Egentligen tycker jag det är spännande. På samma gång som lite obehagligt att inte veta hur långt de tänker gå. :-)

Cicki sa...

Lite spännande är det....:-) Du får väl hålla oss underrättade om hur det går. Jag tror på dig och din förmåga.