roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 19 januari 2012

D-vitaminbrist

Läste i tidningarna om att barn får för lite D-vitamin. Från oktober till april borde alla nordbor äta extra D-vitaminer.
När mina barn var nyfödda rekommenderade rådgivningsbyrån 3-5 droppar D-vitamin varje dag under hela uppväxttiden. Första flaskan fick man på rådgivningsbyrån och därefter köpa på apoteket i en liten gul flaska lagom för att inte vara skadligt om någon unge fick tag i den och drack alltihop.
Kanske det har frångåtts för att mjölken idag är vitaminiserad?  Det är ju osäkert om barn överhuvudtaget dricker tillräckligt med mjölk alla dagar.

 Engelska sjukan kallades det när skelettet i extrema fall deformerades. Jag vet inte om det beror på vitaminbristen jag hade som barn men min rygg blev sned och ena benet 1 cm längre än det andra.  Har  råkat ut för benbrott i båda benen, kan inte säga om det beror på bristen men det var väl lite si och så med extra vitaminer tiden efter kriget.

Unga växer snabbt och slarvar ofta med maten.   För att inte bli skör som vuxen och behöva gipsas eller gå flere veckor på kryckor och ha ont helt i onödan borde alla föräldrar och hälsovårdare vara noga med att barn får i sig bra mat lagad av råvaror som man vet vad det är.

Läste också att många unga dricker energidrycker flere gånger i veckan. Det är skrämmande eftersom de innehåller drogrelaterade ämnen som tar bort hungerkänslorna och är direkt skadliga.

 Numera smakar fiskleverolja gott av citron, tar en matsked varje dag, förut var den uäk så illa.  


2 kommentarer:

Cicki sa...

Här i Sverige gav vi barnen AD-droppar när min barn var små på sjuttiotalet. Vet inte hur det är nu. Hörde idag på nyheterna att folk äter för lite jod numera. Mycket på grund av det här med flingsalt och liknande. I skolorna har man tydligen helt tagit bort jodberikat salt av ekonomiska skäl. Men nu skulle det väl ändras på den biten i alla fall.

Vet du att jag minns fortfarande både smak och lukt på fiskleveroljan. Det var verkligen urk......:-)

solveig sa...

Ja, jag hoppas verkligen dagens barn får dropparna ! Att det sparas så att hälsan får lida verkar ju inte riktigt övertänkt i det långa loppet.. Oj, vad det finns mycket att gnälla över om man skulle vilja! :-) Tror jag håller på att bli en surtant... :-D