roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 6 december 2011

mormorsrutor och självständighetsdag



Så sjuttital! Grävde bland gamla mönster jag inte tittat i på tiotals år. Visst är det lite märkvärdigt hur inställningen till klädmodet ändrar sig. För att se det modernt igen och så tänka helt annorlunda. Hittade mönstret i en tysk modetidning från 1968. Beskrivningen finns i fliken "stickning och annat påt". Jag skulle ta bort de översta rutorna och få en öppnare urringning..


Vi firar självständighetsdag här i landet idag. Lite vemodigt och mycket tacksamt, kanske det är årstiden som påverkar sinnelaget för finländarna. Tack vare stor politisk diplomati, en balansgång på knivseggen och ett envist motstånd från alla som var med när vi blev anfallna, flaggar vi blåvitt och tänder ljus i fönstren.

I presidentens slott är det fest i kväll, där glittrar kreationerna på damerna i kapp med kristaller och ljus. Det behövs, bröd och skådespel piggar upp i denna dystra mörka tid och  just i kväll sjunker man ner i mjuka soffan framför tv'n för
 att se  när de inbjudna gästerna hälsar på presidentparet.

Lyssna på den finstämda kören i inklippet.

"O, dyra finska land" låter inte lika bra som den på originalspråket  "Oi, kallis Suomenmaa." tycker jag. Det finska språket kan vara så vackert fastän många tycker det mest innehåller hårda konsonanter med gällt ljud emellan.
Suomenmaa kan förliknas vid ett smeknamn.  Kärt barn.. I vinjetten står det översatt till svenska ungefär så här:  "Hedersbetygelse till våra soldater och veteraner. Hjältemodiga män och kvinnor som offrade så mycket för att vi skulle få ett fritt och självständigt fädernesland."

1 kommentar:

Mångmamma sa...

Ibland önskar jag att jag orkade lära mig virka.
Gillar verkligen mormorsrutor och idén med en tröja av dem, föll mig på läppen.
Ha en fortsatt trevlig adventstid.