roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 23 december 2011

Helgernas helg


närmar sig med fart. Julmenyn är bestämd, och allt är redan inhandlat för att slippa ruschen. Lite nytt och lite traditionellt och inte så mycket av allt ska det vara på julbordet och -inga julklappar, tack, viktigare är samhörigheten och friden och den goda maten. Nja, en julklapp till var och en. Det räcker så bra.

I år har det faktiskt sparats in på julen. Hemlagade klappar inpackade i vanligt tidningspapper med rött garn runt om och en klurig vers till.

Ingen skinka. I stället har norske gutten hämtat pinneködt från Tromsö. Det hade vi i fjol också. Det är roligt när nya traditioner förs in med de ingifta.

Pinneködt är hårt saltat lammrygg som ska lakas ur och kokas och äts tillsammans med rotmos. Lite ovant kändes det först men lamm smakar avgort mer än skinka.

Lutfisk, senapsgravad strömming, gravlax, två sorters inlagd sill ... tillsist apelsinmoussetårta.. Nu blir jag hungrig, måste gå laga mig en smörgås.


En riktigt god jul önskar jag alla,  
vackra tankar och harmoni med världen och varandra.


3 kommentarer:

Mångmamma sa...

God Jul, min fina bloggvän i öst!
Och du ... vi kommer också att äta lamm i jul.
Det blir lätt så när tillgången nästan är fri på nyss nämnda delikatess.
;)

Cicki sa...

En riktigt God Jul till dig också. Jag ser att ni "importerat" lamm till jul. Vi har "importerat" kålrotslåda. Det blev så ett år när bonussonen hade en vegetarisk period. Sedan dess är kålrotslådan ett måste på vårt julbord. Jag har testat de andra finska lådorna också men inte med lika lyckat resultat. Även vi har bantat julbordet. Vi bantar nog ner det lite till för varje år.

Mor Tuta sa...

Önskar dej en riktigt GOD JUL.
Kram Birgit