roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 29 november 2011

bra folk och dålig ordning

det låter tråkigt men jag tycker om att städa, det bästa är när det är gjort och jag vet att det är rent och då njuter jag. Min mor kunde inte städa, nej hon hade aldrig lärt sig konsten. Hon tyckte att det inte heller var så viktigt, det finns roligare saker.  Hon njöt i stället av att sitta och prata, umgås, ha folk i huset, ta sig tid med varandra.  Puffa undan stöket och duka fram kaffe och smörgåsar

I ett stökigt hem kände jag mig fri, ledig, avslappnad, förstod att här finns folk som ger sig tid med varandra och inte ser till perfektion i sin omvärld av materialistiskhet. I städade hem blev jag stel och kände jag mig som ett skräp som kommit in. 

Så när dammet hopat sig så mycket att man kunde skriva i det fick jag i uppgift av mamma att städa når jag blivit så stor att jag kunde. "Bra folk och dålig ordning," sa mamma ofta för att kanske urskulda sig. Därför har jag alltid lite ont samvete när jag städar, jag måste vara en osocial person som i stället för att sitta och prata med folk och ge mig tid till att umgås i stället sitter där i min ensamhet och njuter när det är städat och hoppas på att nån ska dyka upp för att få se hur fint jag har det. :-)

2 kommentarer:

FruViola sa...

HEj!
Jag slinker in här via Cickis länklista.
Din mamma låter som min mamma,som jag i bland blir irriterad över just för att hon enkelt kan puffa undan och erbjuda en fika ett öra och ett stort hjärta.

Själv är jag väl lite slarvig men då jag inte vill vara som min mamma sätter jag upp lappar som påminner mig om städningen...

Och om det är dåligt ja jag får nog leva med det tills jag kommer på ett annat sätt att bli social utan att likna mamma ( fniss).

Tack för ett underbart inlägg!
/ FruViola

em sa...

Jag är helt på din mammas linje!
Margaretha
som plöjer stigar
till platser som
måste vara åtkomliga