roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 5 november 2011

mysrysmörker






Mörkare kan det knappast bli när vi ännu inte har fått snö. Riskabelt att röra sig till fots längs vägarna utan reflex, jag höll på köra på en man med hund. Såg dem inte förrän de var alldeles framför bilen.    Hu, man får hjärtklappning.


Jag tror jag kan säga att vi hade riktigt finsk mat på menyn idag, billig och mättande, nyttig också. Har smått tänkt gå över till  när- och säsongmat och avstå från att handla på stormarknader i grannstäder. Direkt från fiskare och handelsträdgård,  från slaktare är inte möjligt mera.. Minns när mamma skickade mig att hämta tre liter blod från kvartersslaktaren på Smedsbacken..

Kålsoppa med "klappalingongröt"  till efterrätt. Klappalingongröt är GOTT. Vispgröt heter det egentligen men förr då man inte hade elvisp vispades gröten för hand så det smällde och lät.. Det ansågs förut vara en fin efterrätt. Riktig vispgröt kokas på råa lingon men många kokar den på röd saft. Jag tycker det är fint med lingonens lite bittra smak och skalen som lite tuggmotstånd i den luftiga desserten.


Kålsoppan blev fritt efter Fröding, hyvlad kål som jag gned med grovsalt för att få den mjuk innan jag brynte den lite i grytan. Hällde ca 1,5 l vatten över kålen.  En hackad lök att svettas i stekpanna och tjupp, ner i kålgrytan. Så malet älgkött som fick bryna i stekpannan, på med vatten över den och ner med allt i kålgrytan. Det fick koka upp och jag skummade av det som bildats på ytan ,  tillsatte  2-3 skalade potatisar i bitar, 1 tärnad morot och två grönsaksbuljongtärningar. Det fick koka så länge att potatisen blev mjuk och morötterna behölls lite tuggiga. Olika torkade örter och strimlad purjo till sist och vid serveringen hackad persilja över. Ostknäcke till.




Vispgröt på finskt vis

1 l vatten
1,5 dl mörka fiberrika mannagryn
3 dl lingon (150 gr)
1-1,5 dl socker
1/2 tsk salt

Vispa ner gryn, lingon, socker och salt i kokande vatten. Låt koka ca 7 min med omrörning då och då. Låt kallna helt och vispa med elvisp den kalla gröten tills den blir ljus och luftig. Servera med mjölk, eller vispad grädde. 




Efteråt ett ljus för alla som levt i gården och inte finns mer. Människor och djur..







Inga kommentarer: