roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 6 augusti 2011

min mormors kokbok

Har sökt den länge. Nu kom den fram, ett svart vaxdukshäfte där sidor som använts har fläckar av gångna tiders bak.  Jag satte mig ner och försökte tyda hennes sneda handstil. Recept från trettitalet när det var goda tider och senare kristidsrecept då det var knappt om godsakerna i livet. Läser om tryffelfyllda kanapeer, stekt rapphöns,  rågmjölskaka, falsk leverpastej och falsk majonnäs. Kan vara bra att ha om det blir knapert nångång i framtiden, man vet aldrig.  Tryffel och rapphöns får man det i affären idag?

Det är en speciell känsla att hålla den i handen.

5 kommentarer:

Cicki sa...

Jag förstår att den ger dig en särskild känsla. Så vackert de skrev förr. Jag insåg häromdagen att jag glömt mycket av den riktiga skrivstilen. Jag har istället textat ända sedan jag slutade skolan.

solveig sa...

Det blir så fort en vana hur man skriver. Jag får anstränga mig för att inte skriva slarvigt. .. Kanske det har med åldern att göra.

Mångmamma sa...

Vilket underbart "återfynd".

Lina sa...

Åh alltid roligt med gamla recept och grejor! :D

Marianne Sandqvist sa...

Oj, vad roligt minne. Spännande också att läsa hur man skrev ut mått förr.