roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 4 juni 2011

linden

 Det är något visst med vissa träd, särskilt dem man vuxit upp under. Skirt ljusgrön och majestätisk står det där och ser allt. Särskilt när det inte tuktats utan får breda ut sina tjocka grenar som ett baobabträd.

De två vi har utanför köksdörren har lärt mig älska linden.
Nu ser den ena av dem så gles ut. Vi måste göra något åt den.

Lindarna ger underbar skugga och svalka och skyddar huset från det starka solljuset. De är jättestora och gårdens vårdträd. Doftar underbart när de blommar och är fulla av humlor och bin och fåglar och klibbig söt nektar.  Från mitt sovrumsfönster följer jag årstidernas växlingar i träden. Mellan dem hade vi våra gungor innan tomten delades,  lekte under dem och jag hade mitt hemliga ställe uppe mellan grenarna..

För många år sen grävdes en avloppsledning alldeles intill och antagligen då skadades rötter så att det började växa upp rotskott.

Så byggde grannen sitt nya uthus och antagligen blev det för mycket grävande.  Linden tål en hel del så kanske det går att rädda den om man tar bort grenar, åtminstone de torra och sedan så många att rötterna orkar försörja resten. Om inte det lyckas finns ändå rotskotten som kanske växer upp till en ny.

Inga kommentarer: