roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 14 maj 2011

ljuvliga maj


Rosenfinken har kommit, redan! Vårens framfart rusar och det är inte utan att man känner ett lätt stråk av stress, bara någon vecka till och det skira är förbi!  Vänta, jag vill ju hinna med och se hur vackert det är. Björkarnas mössöron i motljus och alla gläntor med det fina skuggspelet  mellan träd och buskar.

Borde inte sitta vid datorn. Känner ändå ett visst ansvar för mina få bloggvänner och därtill har det ju skam till sägandes nästan blivit ett behov att låta hela världen veta att jag tex tappat nytt mjöd på flaskor. Eller bakat aprikosflarn. Det var igår, då var det en flitigare dag.
Idag har jag mest suttit i trädgårdsgungan och läst och betraktat vårens ankomst, sett och hört fåglar och fjärilar och hur allt växer allt vad tygen håller.
Sitter man stilla länge så kommer fåglarna nära, fjärilar vinglar hit och dit i nyvaken yra och det är fullt skådespel.

Läser Bodil Jönssons bok Tio år senare. Läste hennes förra bok Tio tankar om tid och nu får vi se oss i spegeln i hennes andra bok om tid. Hon skriver hur människan under decennier utvecklat en slags omnipotent övercivilisation; " så mycket är bra men det skulle bli ännu bättre! Då uppstår överbyggnad på överbyggnad på överbyggnad så att kostnader inte längre står i rimlig proportion till insatser och det i sig underminerar en ekonomisk stabilitet. Vi har förbigått verksamheters kärna och det är att hoppas att den ekonomiska krisen används som drivktaft att återgå till aktiviteter på markplanet och att nedskärningar inte sker där (som nu) utan i överbyggnaderna. Tillbaka dit där människa möter människa, där varor produceras och förmedlas".
 Förövrigt  har jag så länge tyckt att tillväxten bara inte kan fortgå och fortgå, den sker på alltför stor bekostnad. I stället borde det hittas fram till en balans där all marknadscirkulation också är ett kretslopp utan utarmning.
Ja, så kan man sitta i sin gunga och filosofera över en bok.
En skön söndag önskar jag alla!

2 kommentarer:

Mångmamma sa...

Mjöd!?
Sist jag var med om hembryggd mjöd, var sommaren -90 när en vän till mig hade haft bastun full av mjöd och som jag och hans blivande fru gick runt och sålde, i kohorn, på en vikingamarknad i Historiska museets trädgård.
Bägge var vi höggravida och vaggade fram med grova linnetunikor på oss. Fantastiskt roligt och svettigt!

solveig sa...

Ja, så borde mjöd serveras. Eller säljas (man får också köpa det i affärerna, (inte lika gott som hembryggt-) I ngt slags stiliserade kohorn. Här får vi köpa memma (i påsktider) som säljs i björknäverimiterade rivor av papp, memmarivor. För så serverades memma förr.