roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 4 februari 2011

pustar

ut efter att ha vallat barnbarn två dar å rad, tre killar under fem år. Det är lätt att bli vimsig i huvudet för ögonen i nacken har tappat sin skärpa och detsamma har nog hela kroppen. Man är ju snart 64, knät krånglar och scoliosen gör sig påmind när jag ska lyfta..

När de kommer och intar huset undrar jag hur vi ska få tiden att gå tills mamma kommer. Vad ska jag hitta på för att på bästa sätt ta tillvara tiden de är här?

Det visar sig att de sköter den saken helt perfekt själva. Påhittigheten är under ständig finslipning och mina oskarpa ögon både fram och bak irrar oroligt, var är de och vad håller de på med nu?

Den ena spelade dinosauriespel med sig själv medan mellanpojken målade badkaret med vattenfärg och minstingen satt koncentrerad på golvet och åstadkom blöjfyllning med hunden intill.

Snart vill de göra något annat, helst något nytt och jag som borde ha vana med småbarnsdiplomati att inte lova varken det ena eller andra har visst legat av mig i iver att göra kvällen trevlig. Man blir kanske som äldre fjantigare med barn när man inte har dem jämt. Jo, vi ska bada också!

Följden blev när mamma äntligen kom hade vi inte hunnit med det. Äldsta sonens besvikelse och gråt skar i hjärtat när det utlovade nöjet måste skjutas upp. Inte lär det vara första besvikelsen som han får tackla. Inte heller är det lätt att vara mamma till tre små och navigera rätt mellan konflikter och protester och därtill ha en mormor som gärna vill göra som hon brukat.

Ser häpen att generationsklyftan finns, med som tur är vingliga hängbroar att ta sig över.

5 kommentarer:

Mor Tuta sa...

Oh, vad jag känner igen mej.Gubben min säger att man blir glad två gånger. Både när de kommer och sedan när de åker.
Ha en lugn och skön helg.

Lena sa...

Jo livet är aldrig enkelt, det har så många vinklar och vrår. Ska nog låta dig vila i helgen ;) Glömde min tel dit, ska int ditåt förrän på söndag, se om jag hinner hämta den då. Kram!

solveig sa...

Så sant, mor Tuta! Annars är det tyst och lite tomt i huset men de tre fyller glatt hela när de kommer.

solveig sa...

Jag kan komma med den i morron, ska handla för mor på mat på lördag och så kommer kanske A & R också på söndag. Kram på sej!

Stubbetufsa sa...

Det er en sorg å oppleve at man ikke klarer det samme som før. Men det må aksepteres, man er ikke ung evig, annet som i sinn!