roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 9 februari 2011

husföljetongen fortsätter. Garaget



reser sig. Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag inte om att garaget byggs. Har någon hört vackra visor om garage? Om snickerboa och visthusbod, lada och fähus finns det i många vackra texter, men -garage? Det är något nödvändigt och fult. Här tar det plats och skymmer det både utsikt och insikt men tomten är så liten så här intill vägen är bästa stället.

Vi lever i 2000talet nu alla har bil och den heliga bilen ska helst bo i eget. Fort växer syrener och körsbärsträd upp igen, då får jag skriva en vacker visa om mitt fina garage.

Ser ni så höga snöhögar? Ni må tro det blåste kallt om byggjobbaren idag där han stod och spikade. Han lyssnar på radio, behöver inte fara hem för att höra på musik under arbetet haha

Senare på dagen kom byggexperten och gav sin åsikt om huset. Det blir jobb, mera jobb än beräknat. Jobb är bra, tur att det finns. Taket är dåligt isolerat, konstaterade han entusiastiskt när han kände på innertaket, här ska det rivas en bit och tittas, sa han med huvudet i en skrubb. Hans argusögon svepte kring huset, i vinklar och vrår, skarvar och konstruktioner. Han såg att det hade bildats rimfrost på utsidan mellan yttervägg och tak. Japp, där smet värme ut. Tur att det var en kall dag så att det syntes.

Luftspalten mellan inner och yttertak för liten, hela taket borde lyftas upp en bit. Lätt som en plätt. Min dotter tyckte att jag skulle sälja alltihopa i befintligt skick för att slippa alla bekymmer. Bekymmer? Det skulle kännas som ett svek, som att lämna en sjuk åt sitt öde, nej, det kan jag ju inte bara. Det är så intressant med gamla hus, är lite hustokig och tycker att det borde löna sig i det långa loppet att lägga ner tid och pengar på en så fin liten mormorsdröm.

1 kommentar:

Mor Tuta sa...

Väntar på att få höra, läsa visan om ett garage.. ska bli spännande.
Lycka till med mormorshuset.
Kram Birgit