roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 1 januari 2011

nyårsmeny


I år hade jag förberett middagen i god tid och kökstrauman som garanterat brukar infinna sig uteblev alldeles! Var helt mäkta förvånad. Infinner den sig är den stört omöjlig att bli kvitt men nu hade jag planerat i tre-fyra dagar i förväg. Bläddrat i recept och skrivit upp och tillsammans med fästmannen bunkrat för att ha allt hemma i god tid för att slippa stressa. Det var ändå något vi måste handla i sista minuten så det blev att trängas bland nyårshandlare med samma detta något lätt desperata i blicken.

Försökte intala mig att man inte behöver ha allt, det går med mindre, improvisation kreerar nya ideer och ingen märker om något fattas. Men granatäpplet till efterrätten, det måste vi ju h...

Sex personer skulle vi vara, helt skönt och bekant och småtrevligt sitta och äta tills tolvslaget närmade sig och efter det småprata tills gästerna vandrade hemåt i vinternatten. Det var vackert ute, vi stod vid tolvslaget, nja, inte riktigt för vi hann inte, och skålade i bubbelvin under rök och stjärnor från andras raketer. Vi nöjde oss med marchaller, andra smällde ju massvis redan..

Menyn, ja den skulle ju räcka hela kvällen, jag var rädd att den inte skulle det så rätterna blev fler än jag tänkt: Först hade vi tänkt bjuda på rysk välkomstsup vid entre'n bestående av en bit saltgurka doppad i honung och smetana men den blev utökad med svart fuskkaviar och gravad lax, allt vid bordet. Det passade bättre till snapsvisorna. Soppan hade jag förberett dagen innan, soppor blir oftast godare om de får stå och gotta till sig en dag. Särskilt om de inte innehåller potatis då får den en konstig smak tycker jag när man värmer upp den på nytt. Svampsoppa på torkad blandsvamp, satte i mitt sopp- favoritknep, en koskenlaskijaost med grönpepparsmak som gav krämighet och sting.

Sedan blev det älgstek som fått steka på låg värme till 60'C inuti och ovanpå den efteråt ett täcke med persilja, vitlök, chili och rivet limeskal. Till rostade rotsaker med örtsås. Som efterrätt sallad på olika frukter och citronsorbet. Kaffe med cheesecake på havtorn till sist.

Det är svårt hålla emot och äta lite av allt när man är hungrig. Lätt blir det så att man sätter i sig av aptitretaren och är mätt vid varmrätten.

Äter man lite av allt i fem timmar är man sådär lagom mätt och när det är dags för vickning på småtimmarna brukar man vara smått hungrig igen, om inte tröttheten infunnit sig. Så vi hade förberett med ostbricka men den orkade ingen ens tänka på.