roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 31 januari 2011

matprat

Ny vecka, nya tag igen, hoppas alla har haft en skön januarihelg. Det blir ibland mat över hos oss efter helgen, särskilt efter söndagens middag då vi varit flera vid bordet. Då blir det till att vara uppfinningsrik, stuva om rester till något annat, soppa, pytt eller röror.

Det finns rökt sik, revbensspjäll, kokta rotsaker, äppelpaj, apelsinkaka med jättegod glasyr i kallskafferiet, nu har vi mat för resten av veckan. Att slänga känns inte trevligt men har maten blivit lite luddig tröstar det att tänka, det blir till jord i komposten..

Att laga mat är en passion, jätteroligt, det finns så mycket gott, kunde hålla på i köket jämt. Däremot, att tajma in alla rätter till en exakt tid när allt ska var klart, det är traumatiskt svårt. Antagligen för att all min improvisation är svårberäknelig, ofta vet jag inte vad det ska bli när jag börjar med maten , tar av vad som finns och det gör inte tajmningen lättare. Jag vet, allt beror på bra planering.. jojo. Ska.

Jag förstår min mor när hon säger att maten ibland är lite mystisk, mamma är inte van med chili, vitlök, kokosmjölk, sesampasta och annat nutidens påfund.

Alltid finns det inte snabbfixat halvfärdigt halvfabrikat hemma, då dyker jag ner i Marthas kokbok från femtitalet och gör tex vaniljsåsen på enklast tänkbara vis själv. Den blir lika bra och i alla fall garanterat utan E-ämnen.

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Det är så roligt att du kommenterar hos mej. Och dessutom ett litet avsnitt ur Gösta Berlings saga. Det är en lisa att sätta upp vävar, känns så rofyllt.
Laga middagsmat är ett evigt bekymmer med vad man ska hitta på.
Rester blir det aldrig här, eftersom våra hundar vill äta lika som oss och om det mot förmodan blir något över så finns hönsen.
Önskar dej en fortsatt bra vecka.
Kram Birgitta

solveig sa...

Idag har vovven fått revbensspjällkött m rotmos och god sås! och sover nu sött på maten. :-)

Min dotter har höns, titta gärna in till hennes tippor.. http://lenasj.blogspot.com/ Skulle oxo såå vilja ha! Kanske till sommaren..

Ha det så gott!