roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

söndag 9 januari 2011

lite-på-känn-brödet



Här kommer allt-på-en-höft-receptet jag lovade till lite-på-känn-brödet framtaget enligt försök och misstag i mitt kök.



Ops, glömde visst att älta ner degen..



Hemgårdens surbröd

Ett stort bröd som tar tre dagar att bli klart. (Jag lovar, det är det värt .)

Blandar på kvällen 0,5 dl vetesurdegsgrund (eller -rot som vi säger här) i
3 dl ljumt vatten
2,5 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
Låter stå övertäckt i rumstemp över natten.

Tillsätter följande dag 4,5 dl vatten
750 gr mjöl, mest vete, sen gladeligen några slattar spelt, råg, korn..
1 msk salt

Jag rör ihop så att det blandas väl och låter stå ca 1 timme övertäckt i rumstemp. Degen ska vara lös och kletig. Efter ca 1 timme rör jag från kanterna så att degen ramlar ihop sas. Detta upprepas ca tre gånger, sista gången låter jag degen trilla ner i en bakpappersklädd avlång form och ställer svalt att jäsa över natten. I kylen går bra.

Följande dag sätter jag ugnen på 275'C och så in med brödet med några kallvattenskvättar efter sig samtidigt som temperaturen sänks till 250'C. Det fräser och har sig men det ska det göra, fast med luckan fort bara. Efter ca 15 min öppnar jag ugnsluckan och vädrar och ser om det får för mycket färg, då sänker jag till 200'C, annars inte. Fortsätter öppna luckan fram och tillbaka ett par ggr mot slutet, ut med ångan. Efter ca 40 min borde det vara färdiggräddat. Ut och svalna på galler, vänta en stund skär upp, bre smör på och smaka- mmm, himmelskt! Good luck!

3 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Gu va sugen på nygräddat bröd jag blir....:-)

Cicki sa...

Låter himmelens gott. Det måste jag prova någon dag.

Jag kan inte förstå att så många tycker det är jobbigt med surdegsbröd. Det sköter sig ju nästan helt själv. Visst är det lite passning och planering, men inte en massa knådande hit och dit. För att inte tala om resultatet sedan. Mums!

solveig sa...

Ja, fru Purjo, sonen med flickvän på middag igår åt med god aptit till mors fröjd!

Det går lite samtidigt som man ändå är i gång i köket. Was lange dauert wird entlich gut som tysken säger. :-) Det som tar tid blir bra till slut. Ha en bra dag!