roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 29 januari 2011

broderimani

Gamla bonader har blivit riktigt hot igen. Att brodera dem själv verkar idag bortkastad kvinnokraft men att brodera är något som är så avslappnande och rogivande och som jag tror många skulle behöva.




Dök in i skattskrubben och kom upp med juveler, hittade flera broderimönster !


När jag köpte mer garn i affären blev expediten så begeistrad i mönstret att hon ville ha en kopia. Hennes man är fiskare och det blir säkert pusskalas till soppan.

3 kommentarer:

Cicki sa...

Det är lite lustigt att jag som gillar det mesta inom handarbete, inte tycker om att brodera. Visst har jag gjort det av och till men jag tycker det är rent ut sagt tråkigt. Jag tycker det är väldigt vackert i alla fall.

Mamma broderade väldigt mycket och pappa gör det fortfarande. När han vara ung, 23-24 år eller något sånt. Då var han med om en brand och låg länge på sjukhus. Då fanns det inte så mycket terapi att välja på, så han lärde sig att brodera. Det har han fortsatt med sedan i alla år.....:-)

solveig sa...

Det är tålamodsprövande och mycket räknande med broderi. Jag som vill se resultatet snabbt lärde mig att tycka om det, också på sjukhus!

Ser på broderier med andra ögon just för att det är så arbetskrävande och har sparat arbeten som mormor gjort trots att de är slitna och "håliga". Tänkte kopiera dem nångång.. :-)

Mångmamma sa...

Jag håller med Cicki här.
Vackert men attans så trist och pilligt att hålla på med.
Däremot är jag en storkonsument på loppisar och andrahandsaffärer både när det gäller gamla broderier, bonader och virkade dukar!