roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 24 januari 2011

BNP

Jag har ibland funderat över nationalekonomernas sätt att mäta länders tillväxt i bruttonationalprodukt. Börjar inte ordet tillväxt låta lite utnött, särskilt i västvärlden..

Den fria konkurrensen bygger på konsumtion, konsumtion och ännu mera konsumtion, på köp mera och helst senaste nytt. Lättmanipulerade av utstuderat skicklig reklam faller vi för det billigaste som betyder avkall på kvalitet med resursslöseri och miljöproblem som följd.

Det bidrar till ojämlikheten i världen med en resursjakt för de rikaste som försöker få ut varor och råvaror billigt från den fattigare delen och struntar i hur de har det bara de är beroende. Eftersom vi är en del av naturen men har begåvats med kunskap att manipulera den vore det en stor skam för oss att inte ha kunnat anpassa oss så mycket att naturen till syvende och sist har fått sköta det som den brukar när mat och vatten inte räcker till.

Det mesta på jordklotet har alltid pendlat mellan kaos och ordning, mellan försök och misstag, det naturliga urvalets rättesnöre. Naturen söker alltid en balans och vi måste hitta vår för att passa in i den.

Att se sig omkring i varuhusen där våningar fyllda med kläder, diskar som dignar av läckra förpackningar med produkter som bara obetydligt avviker från varandra, visst är det fint, sevärt, vackert men.. Hur stor del av allt som bjuds ut behöver vi -på riktigt?
Att vandra omkring där gör mig olustig . Det känns ytligt och ödsligt, desperat, ensamt och lycksökande konsumistiskt.

Jag går hellre in i en lanthandel för att prata med en försäljare som känner mig, som vet vad jag brukar vilja ha och har tid att prata än stå inqognito i kö och vandra ut med en tom känsla i magen som jag hoppas varan jag köpt ska döva.

Den utvecklade delen av världen håller på att konsumera ihjäl jordklotet.

Att BNP är ett totalt galet mått på mänskligt välstånd är numera självklart för varje eftertänksam medborgare. Det är inte rätt att mäta allt i tillväxt, den kan bara inte öka i det oändliga, till sist går det överstyr. Det borde i stället bli ett mätetal där natur och människor inte utnyttjas, ett välbalanstal eller vad man ska kalla det.

Det lätt att klaga och protestera, svårare att komma med egna förslag hur rodret kunde fås att ändra kurs. Förbanna inte mörkret, tänd hellre ett ljus och mitt ljus är: låt kvinnor få bestämma om sina liv, få resurser att oberoende kunna försörja sig och inte utnyttjas. Kvinnorna står för mjuka värden, för familjen, barn och trygghet. Särskilt de unga kvinnorna i utvecklingsländerna är mest utsatta och far mest illa.

2 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Bra formulerat...och jag kan inget annat säga än att jag håller med. Det är helt galet med den här konsumtionen. Till vilken nytta?? Inte blir vi lyckligare av det i alla fall.... :/

solveig sa...

Nej inte i längden, konsumtionen ersätter något annat, medmänsklighet skulle jag tro. Individualismen har ökat, när det är sämre tider hjälps man åt.