roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

söndag 26 december 2010

huset vi bor

Här har små fötter sprungit över golven och tonåringar med målbrottsröster och pubertetsundringar stegat genom rummen. Här har varit bouppteckning och dop, nu leker barnbarnen kurragömma bakom gardiner, i skrubbar och under borden. Så bra gömställen som det finns!



Pappa satt bakom skrivbordet och mamma guidade mig i böckernas värld. Jag låg på mage på golvet och bläddrade i bildverken.

Värmen sprider sig från kakelugnen. Snart är helgerna över, alla far till sitt och mormor kvar i huset skruvar ner värmen för att spara. Då övervintrar myrten, pelargoner, citronträd osåvidare bättre. ( Mormor fick varma tofflor av fästemannen.. ! )

Ett hus överlever folk, det står kvar och ser tyst på människor som kommer och går. Gamla hus vet mycket.

2 kommentarer:

Mångmamma sa...

Jag brukar inte jubla vid varje hemma-hos-inlägg jag snubblar över men detta var vackert.
Ett hem och hus utan själ är som vilken låda som helst, oavsett om det är pifigt inrett eller inte.
Ditt hem är nog mer än din borg!?
Själfullt i vilket fall som helst!
God fortsättning, slut och nytt!
Kram

solveig sa...

Roligt att du tyckte! Ibland tänker jag att det ser lite tomt ut.Inte så mycket saker framme. Såhär har det sett ut sen -86 och speglar väl sin tid. God fortsättning på dej också och kram!