roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 4 november 2010

inloggningstrul

har jag haft i flera dagar. Känner mig mäkta duktig nu, jag klarade av det alldeles av mig själv. Det var något med för många kakor i datorn, vem får inte ont i magen av för många?

Igår kom det tre ordentligt påklädda asiater invandrande på gården när jag stod och jobbade vid dammen. Först blev jag lite betänksam över åsynen av deras oblyga framträdande, undrade vad de ville. En av dem pekade på äppelträdet och på sin mun och skrattade med munnen full av väldigt dåliga tänder. Den andre såg jag knappt ansiktet på, han hade huvan ner över ögonen. De ville ha äpplen.

Jag ville inte vara oartig och visade med handen mot äpplena, varsågoda. Det låg ännu många av de gröna på marken , de minsta hängde ännu i trädet men de tycktes hellre plocka av prydnadsäppelträdet.

Jag frågade om de var från Vietnam eller Thailand.

"Nono, Burma. This very expensiv, Burma", sa han och pekade på äpplena.

Kvotflyktingar, vad hade de inte varit med om? Sannerligen, burmeser i kyligt finskt gråväder som plockar halvruttna äpplen har inte haft det så gott.
I vårt land är inte bara vädret kyligt.
Borde ha hämtat en påse så att de kunnat plocka mer.

Hoppas valet i Burma eller Myanmar som regeringen där vill kalla landet inte gör livet svårare för invånarna.

3 kommentarer:

Cicki sa...

Det som vi nästan tar som självklart är tydligen en sällsynt delikatess på andra breddgrader.

Flyktingar från Burma vet jag inte om vi har några här. Här i stan är det mest syrianer och irakier.

solveig sa...

I denhär småstan var det sällsynt med utlänningar förr, nu är det helt vanligt. De flesta kommer från Vietnam, Thailand, Korea. Glada, vänliga och arbetsamma, hälsar alltid.

Cicki sa...

Mina erfarenheter är också mest positiva. I bostadsområdet vi bodde i tidigare bodde det mest invandrare. Det var samma sak där, de var väldigt trevliga och ställde alltid upp och hjälpte till om det var något.