roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 12 november 2010

brownies och barn


Nu förstår jag varför man läser och talar om mormors goda det ena och det andra i matväg. Jag bakar och lagar så det alltid ska dofta gott om någon kommer. Ett långt liv, hm, i köket har gett en viss vana. Dels också för att det är så gott och så roligt och nu finns det tid.

Igår blev det brownies sprängfyllda med choklad och när ugnen en gång var varm åkte en fläskbog i järngryta in med sydafrikanska kryddor, lök och vitlök efteråt.


Rena hälsomaten! :-) jo, för i tre dagar har jag levt på grönkålssoppa med ett halvt ägg, surt bröd med tomat och sojamjölk. Så visst kan man unna sig livets goda då?

Barnbarnen har varit här tredje gången denna vecka och vi har spelat dinosauriespel, badat i badibaljan och målat med kritor så att en del hamnade på stolstyget och ut på golvet för dinosaurien rymdes inte på pappret. Det vet ju mormor att de är stora!
Barn är också stora innan de blir stora.

Här är receptet på jordens godaste

Brownies med nötter.

Ca 16 bitar. Tid 20 min + ca 30 min i ugn och så tid att svalna till hanterlighet.

250 gr mörk choklad, gärna 70% kakao.
250 gr rumsvarmt smör
3 dl råsocker
3 ägg
1 äggula
1 dl (60 gr) vetemjöl
drygt 1 dl (60 gr) kakao
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
100 gr grovt hackade nötter av valfritt slag

Klä en ugnsform ca 20x26 cm med bakplåtspapper, eller smörj den.
Smält 200 gr av cholkaden försiktigt över vattenbad eller i mikron. Hacka resten av chokladen grovt. Vispa smöret och sockret mjukt och fluffigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i sänder och vispa ordentligt emellan.
Rör ner den smälta chokladen i smeten, blanda mjöl och kakao bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Vänd försiktigt ihop till en smet och vänd tillsist ner den hackade chokladen och nötterna.

Häll smeten i formen, släta ut och strö resten av nötterna över. Grädda mitt i ugnen 175 grader i knappt 30 min. Prova med en trästicka, smeten ska ha stannat och inte kännas rinnig men kakan ska heller inte vara genomgräddad. Låt svalna och skär i bitar.


Inga kommentarer: