roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 11 november 2010

barndomens tavlor


Min egen mormor som inte är min riktiga mormor men det är en annan historia, hade många tavlor på sina väggar när jag var barn. På den tiden var man inte bortskämd med bildflöde som idag och motiven på alla tavlor etsade sig in. Den här hängde i gula rummet på sommarvillan. Gula rummet var gästrum och hade gulfärgade stänktapeter. .

Nu hänger den i sovrummet hemma och minner mig vad jag tänkte om den som liten.


Fiskaren ror eller paddlar medan gumman tar upp nätet. Det är tidigt på morgonen, diset ligger kvar över sjön och snart ska de segla hem, seglet är redan hissat. Hon ser bort mot stranden kanske säger hon några ord åt kvinnan som

vandrar där med en korg tvätt på huvudet. Kanske hon hellre skulle vilja vara där och slippa vara fattig fiskarhustru med en sur gubbe. Han ser bara nätet, böjer sig ner och tjurar för att det är tomt. Tänkte jag.



Allra mest drömde jag om vad som kunde finnas i slottet där borta i skogen. Ett sagoslott dit jag gick i fantasin och vad som helst underbart kunde hända.

Den andra tavlan i gula rummet var den här.



Flickebarnet i sidenklänningen.

Hon kan inte vara mer än 4-5 år. Barn på den här tiden kläddes som vuxna, och hennes apparation eller vad man ska kalla det är en vuxens. Med urringning förföriskt blickande med foten som sticker ut under fållen.



Ramarna är original och tavlorna har hängt i sommarvillan året runt så de är fuktskadade och spruckna. Men det gör dem ännu finare.

1 kommentar:

Mångmamma sa...

Fantastiska bilder.
Älskar verkligen porträttet!