roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 28 oktober 2010

kom an, vinter

Nu har jag fått dubbdäcken under bilen och halkskydd åt mig själv. Känner mig fånig att gå med halkskydd men ännu fånigare om jag skulle dratta på ändan och bli en kostnad för samhället. En sak har jag ännu inte tagit till mig är att cykla med hjälm. Jag har alltid cyklat utan. Förbi mig cyklar pappor med barn på pakethållaren och båda har de hjälm på sig och är medvetna medan jag trampar med tunga matkassar vingligen framåt utan hjälm för jag är från den tiden då man lämnade något åt slump och öde och var fatalist.

Jag ska ta på mig reflex och halkskydd och armbågsskydd och knäskydd och hjälm och en kudde på rumpan och stava mig fram. För en klok gammal tant skyddar sig för att trilla dit.

3 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Hei, hei!
Ja, nå må man passe seg så godt man kan!
Halkskydd, det må da være brodd?
Sånn en med pigger man setter under skoene?
Du har fått en flott bloggtopp, en riktig frisk en!
Og i innlegget under fra ditt vakre hus kan jeg sannelig se snurten av et norsk flagg. Har du nordmenn i familien?
Ha det godt! Klem!

Cicki sa...

Bilen har fortfarande sommardäck. Men det är hög tid att skifta. Hjälper det om man har dem i bakluckan? Två ligger där och två i hallen....:-) Halkskydden har jag inte skänkt en tanke än. Men även det börjar bli dags. De är lite lättare att sätta på än vinterhjulen.

solveig sa...

Tack för det, Stubbetufsa. Ja , min far var norrman, och i dagarna kom min yngsta dotter hem på besök från Tromsö tillsammans med sin norske gutt därifrån. Själv var jag norsk medborgare tills jag gifte mig. :-)
Halkskydd är det samma som broddar kanske med lite mildare piggar. Det borde vara rejäla som på klättringsskor för glaciärer. Var månne man får köpa såna?

Cicki, svårt att veta när man ska sko sig och svartisen hotar. Många bilar skramlar omkring med vinterdäck i snöfria mildvädret.. Någon borde uppfinna däck som drar in piggarna på bara vägar..