roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 6 oktober 2010

äppeltanten

Vi har så mycket äpplen! Förutom oss själva för grannar och släktingar och ändå blir det över. Det måste tas tillvara.
För några år sedan fick jag ärva fästmannens mammas "Rex"-apparat och hela dagen idag har jag ägnat mig åt äpplen både på längden och tvären; mos, kräm och så konserverade på gammalt hederligt vis!



Genom hermetisk inkokning i sockerlag.


Innan det fanns frys och innan det blev import av frukt och grönt året runt kunde maten konserveras på detta sätt.





Kött och fisk och färdiga rätter i egna konserver.

Har man en hare att spara finns det recept för det också.




Häftet är från 1942..



Eller snålsoppa, inte för att man ska snåla utan för att snålvattnet rinner...

Medan konserverna kokade i sin stora gryta gick "ooan" ( dotterns onomatopoetiska namn på assistenten, för att den lät så).


5 kommentarer:

Cicki sa...

Hicka till och fick en riktig "flash" av barndomsminnen över mig. En sådan, eller liknande, konserveringsapparat hade vi hemma. Det hade jag glömt bort ända tills nu. Ser att du har en hederlig gammal Bosch hushållsassisten. Jag har också en likadan. Helt suverän till just äppelmos. Numera används maskinen mest till bakning så köttkvarnen, mixern och de andra tillbehören är undanplockade.

solveig sa...

:-) Så roligt att du kände igen dej! Ja, Boschen är en riktig arbetsmaskin. Bakar bara med den också, och så mos förstås.. Bävar för när den ska ge upp, tror inte på de här moderna.

Cicki sa...

Det finns reservdelar till den. I alla fall för några år sedan. Den där grejen i botten som man fäster degkroken på gick sönder. Jag fick tag på en ny sådan på en butik som säljer hushållsmaskiner. Då sa de att Bosch har inte förändrat maskinen så mycket eftersom det tydligen fortfarande är en storsäljare. Min är från mitten på 70-talet och har verkligen fått arbetat år ut och år in.....:-)

solveig sa...

Den hade en mixer också men den smalt i diskmaskin.. :-) Har inte sökt ny men det kanske finns att få. Ska fråga igen, den var så bra. Min är från -77.

Mamma Mimmi sa...

Vilket riktigt litet sylt- och saft paradis! Tänk om man hade plats för sådana gamla hederliga apparater.