roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

söndag 5 september 2010

Wilhelm Moberg



En vacker sommardag för sisådär fyrtio år sedan råkade Wilhelm Moberg komma gående emot mig längs en väg i Roslagen nära Grisslehamn. Jag jobbade som tandtekniker i Stockholm och var på utflykt för att se Albert Engströms atelje. Solen sken på det yviga håret och jag tyckte att han såg lätt sorgsen ut i det skarpa lite grova ansiktsdragen. Det bara klack till i mig, det kändes som att möta en bekant för jag hade kort före det läst och var helt fängslad av alla böcker i utvandringsserien, Det blev ett kvardröjande synminne, den smala grusvägen med lummiga träd som silade solljuset och min sinnesstämning just den stunden.

" Medeltidens människa bävade för en övernaturlig makt, en allmakt utan kontroll. Människan idag lever i fruktan för sitt eget verk. "

Det är ett citat ur "Min svenska historia" där han i företalet till första delen för övrigt påpekar att man bör lägga en stark betoning på första ordet i titeln.

Han fann att den svenska historien huvudsakligen handlade om en liten grupp människor, de som hade makten. "Jag saknade de som sått och bärgat, de som fällt skogar, röjt vägarna, byggt slotten, kungsgårdarna, fästningarna, borgarna, städerna, stugorna.. Jag saknade nummerkarlarna i krigshärarna som i främmande länder stupat för fosterlandet, deras hustrur och barn som väntade hemma, jag saknade tjänstehjonsklassen och jag kunde inte hitta löskefolket som inte ägde jord, hus eller hem."



Arbetet med "Min svenska historia" avbröts av hans död men han hann med två delar, från Oden till Engelbrekt och från Engelbrekt till Dacke. De har kommit i flera upplagor också med studiehandledning och också givits ut med stor stil.

Inga kommentarer: