roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 25 augusti 2010

helt utflugna

Det norra rummet har varit tonårsrum för mina bröder, sedan ungkarlsflickrum för mig, sedan barnkammare för egna barnen, sedan småflicksrum och -pojksrum i olika repriser för att därefter ha varit tonårsrum för dem tills de droppade ut i världen. Under tiden har det fungerat som lagerrum för deras saker. Stora lådor tillsammans med möbler som inte funnit någon varaktig plats någon annanstans.

Nu är det tomt. Nu är det bara jag i hela huset och rummet väntar på nästa funktion. Jag står mitt i det och känner tidens gång. Samtidigt som jag planerar: här ska jag sätta upp vävstolen! Men först ska väggarna få en ny ljus färg, en vit lasering.

Måste tvätta fönstret. Men oj, vad det har blivit illa medfaret av tidens tand på utsidan. Nedre fönsterbågen ruttet. Ut med det och in igen och iväg med det till en snickare i stan som får byta nedre bågen.
Skrapade och målade resten av fönstret på de mest utsatta ställena och stansade fast byggplast på utsidan för vet inte när jag får fönstret tillbaka.

Det regnar. Ett ihärdigt jämnt regn. Det låter på taket och mot fönstren som om det har bestämt sig för att regna hela natten.

Måste tidigt upp i morgon och kolla att vattenpumpen fungerar i båten. Nej, förresten. Jag måste göra det nu om jag ska få en god nattsömn.

Sov gott alla.

1 kommentar:

Birgitta sa...

Låter spännande med vävrum hos dej. Kollar snart igen.
Kram birgitta