roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 31 juli 2010

mera skäriliv


Sommartid lever vi på två, ibland tre ställen.
Väskan är snabbt packad, rutinen att sörja för mer än ett hushåll sitter i märgen. Att ha sommarstugan på en holme är ett äventyr där vädret bestämmer hur färden blir.
På vägen till båten funderar jag på vad jag glömt men det viktigaste är alltid med. "Vi har eld, vi har kött, vi har brännvin till tröst.." (enl. Dan Andersson, "Helgdagskväll i timmerkojan")

Det bästa med båtfärden är att det går i sakta tufftuffmak så att man hinner slappna av ordentligt innan man är framme. Titta ut över vattnet och njuta. Se himmel och vågor och känna vinden i ansiktet.


På väg ut

.

Stressbaljor rusar förbi och jag skulle inte byta ut min njutningsfulla båtfärd mot fartens tjusning. Never ever. De som hellre sitter avskärmade i en varm hytt och inte känner elementen går miste om en rent ut sagt euforisk ursprungskänsla.



vädret inför tillbakaresan

Den jag får när jag övervunnit rädslan att bege mig ut i blåsvädret. Idag blåste det fjorton sekundmeter i byarna. Min båt är så liten och havet så stort...

Men var illa tvungen, saker väntade på att bli gjorda i stan. Det var bara att ta på regnkläderna och trycka ner sydvästen på skallen och bege sig ut att tampas med rädslan och respekten för sjön.

Värre väder har jag varit med om men har blivit mera rädd av mig med åren. Det hör väl till.

Inga kommentarer: