roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 1 juni 2010

inspektion i skogen

Jag har alltid varit lite tveksam att gå dit ensam, där rör sig så mycket älgar. Men nu gick jag för att jag visste att virkesuppköparen snart skulle komma. Jag var lite tidig.

Vad det hade vuxit, vägen in var nästan igenvuxen! Där inne omringades jag av fågelsången och storslagenheten av skog, bara skogens egen värld. Oj vad det doftade, oj vad det var fint!
Mattlummer och viol, fin björnmossa och jag tänkte på Hallonmasken av Topelius där flickorna lade sig att sova i björnmossa. Måtte ha varit lite vått om rumpan..



Fotade harsyran där i dunklet. Irriterades av att kameran inte ville zooma rätt. En kvist knakade bakom mig, killen är kanske på väg hit nu. Vände mig om, nej! där kom en ung älg långsamt spankulerande rakt emot mig! Hjälp, den ser mig inte, jag måste röra på mig! De stora öronen riktades framåt och den kastade sig åt sidan och galopperade tillbaka in mellan de täta granarna. Så smidigt och tyst! En årskalv, eller en ung kviga. Hjärtat dunkade, jag blev allt lite skakis.



Shit! Här står jag med kameran redo och skulle ha fått en fin bild om jag hade haft sinnesnärvaro nog! Jag blev bara lika rädd som älgen.




Skogspartiet måste gallras, de planterade granarna växer så tätt att det bara finns grönska i topparna. Många har brutits under snötyngden i vintras. Jag skulle inte vilja låta röra ett barr i hela skogen, men när vi gick in i storskogen där granarna vuxit längre tid såg skogen ut som i en saga. Skogskillen påstod att det är den finaste skogen i hans distrikt och den här delen ska inte röras alls.



Det förvånade mig, jag antog att virkesrepresentanter för skogsbolag bara vill åt träden. Han förklarade att det har gått granröta i dem, de är inget värda. Hah, skönt, värdet är för skogen själv! Och kan ni tänka er, virkesuppköparen sa:
Såna här skogar det borde finnas mer av.


Inga kommentarer: