roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

söndag 30 maj 2010

witchcraft ?

Äppelträd ska man plantera även om världen skulle gå under följande dag. (Vem var det som sa det?)

Äppelträden blommar. Jag har en särskild känsla för äppelträd, vilken annan frukt är så rikligt förekommande ända upp i norr och ger så rikligt med frukt?
För länge sedan fanns det ett gammalt äppelträd på vår gård. När tomten delades och stan expropierade stränderna hamnade trädet framför grannens utsikt mot älven. Trädet stod vid stranden, som blivit stadens område.

Vi arrenderade området för att det stod där, trädet. Stor som en ek, stiligt när det blommade och full av äpplen tidig höst.

När jag en dag kom hem från en resa var trädet borta.

Jag glömmer aldrig känslan av sorg, den var nästan fysisk. Vem och vad får en människa att såga ner ett fullt friskt gammalt äppelträd? Jag visste att det varit en nagel i ögat för grannen. Det var han.




Jag svor att det aldrig måtte växa ett träd på hans tomt, aldrig någonsin. Det märkliga är att de aldrig därefter lyckats få ett äppelträd att ge mer frukt än några få medan vi fick så mycket att jag i ett anfall av godhet blandat med lite triumf gav åt dem av överflödet..

Det är länge sedan nu. Grannen är död och nya människor bor i huset. Men icke. De har för några år sedan beskurit trädet de har efter alla konstens regler. Det svarade med vattenskott i mängd. Jag börjar tro min önskan hade effekt men nuvarande grannar är ju oskyldiga så nog kunde de ju få äpplen på sitt träd..





2 kommentarer:

Cicki sa...

Jag håller med dig, vem kan med berått mod såga ner ett äppelträd. De är så vackra när de blommar. Och tänk så användbara äpplen är. De passar till det mesta. Vi har ätit sallad till middag ikväll och i den skar vi i lite syrliga äpplen. Mums.

solveig sa...

Ibland kan man se gamla äppelträd växa till synes mitt i ödemarken men tittar man efter ser man att där stått ett hus en gång. Det känns lite vemodigt. ;-)