roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 4 maj 2010

hjärtevännens kaka



En riktig "hjärtvänlig" kaka med rypsolja i stället för smör eller margarin. Verkligen god och lättgjord!

Hjärtekaka

3,5 dl vetemjöl
1 dl havrekli
2 dl socker
2 dl bakpulver
1/3 tsk salt
1/2 dl mald mandel
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl fettfri surmjölk
2 ägg
1,5 dl rypsolja
1 mosad banan

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål och de våta i en annan. Blanda de två försiktigt till en jämn smet och häll i en smord bröad hålform. Grädda i ca 50 minuter.



Dagarna är för övrigt fyllda av skötsel och underhåll av trädgård, hus, hund, gamla mor och barnbarn och det ena med det andra. Idag har fästemannen tjärat och servat båten, hela omgivningen har doftat gott av tjära, ljuvlig vårdoft! Jag har räfsat nedre gården och sniffat in dofterna, planterat om citronträdet och skött lillkillen med mellanbroder så länge mamma såg till sin häst.

I morgon blir det tandläkarresa till grannstaden, har fått en infektion i en tand som tandläkaren försöker få bukt med. Min vanliga tandläkare tog inte itu med själva tanden utan slipade de som rörde vid den, för att de inte skulle trycka på den onda tanden. Mycket förbryllad över en sådan åtgärd sökte jag mig till en annan tandläkare och hon såg att tandbenet smält pga infektion och satte genast in antibiotika. Få se nu, tanden verkar livlös, kanske den måste extraheras som det heter på "odontologiska". Då får jag en präktig spottglugg, det är den lilla "tvåan" som krånglar.

Inga kommentarer: