roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 5 maj 2010

en bubbla


som var rena drömmen ägde jag en gång i ungdomens fagraste vår. En orangefärgad VW cabriolet, årsmodell 1972 byggd på Kharman-Gia kaross. En jubileumsvagn som VW lät tillverka när deras bilproduktion hade överstigit det antal Fordfabrikerna tillverkade vid samma tid.

Den var varm med sin Ebesprächer värmare, den hade rymligt bagageutrymme vilket helst skulle vara fyllt med något för att bilen inte skulle vara så lätt om nosen. Den tog mig dit jag ville, sommar som vinter. Den var en behändig och lagom bil för en ungkarlstjej kring tjugo, lätt att förstå sig på, en pigg och glad bil. Om man kan säga det om en bil.

Jag körde långa sträckor mellan bostad i Hallstavik och jobb på Kungsholmen i Stockholm och ibland hem till Finland via Umeå. Tills en dag någon slarvade med eld tio år senare då den stod i sitt skjul här hemma.
Allt som kunde brinna på bilen brann upp. Trots det var det brända karossen begärlig för samlare, det var nästan slagsmål om att få köpa det sotiga skelett som fanns kvar.


Idag har jag suttit i en likadan och det mest fantastiska, den blev min på min födelsedag! En bil som inte är ett pusselverk av datorstyrda komponenter som inte kan repareras utan experthjälp, om det alls går. Som är utan invecklade dyra reservdelar och som vilken händig kille med lite bil-mekar-insikt själv kan ta itu med. Som sonen..

Jag blev tjugo år på en gång. Men här försvinner man inte i mängden av bilar och folk kommer att undra: Vem är den där kärringen som kör en sån bil...? Vill hon vara märkvärdig på nåt sätt?

Nä, hon är bara nostalgisk med snudd på patetisk..

Det bjuder jag på. ;-)

6 kommentarer:

Cicki sa...

Å, min första bil var också en röd bubbla. Den var högerstyrd. Årsmodellen var en -61. Fast året jag fick den var nog -70, tror jag. Med ebersprächer som inte fungerade och med en extratank på tio liter. Den var lagad med ståltråd och eltejp. Ibland stannade den. Då fick man gå ut och rycka i lite slangar och peta på lite annat så startade den snällt igen. Å vad jag älskade min gamla Herbie.....:-) Visst blir man nostalgisk.

solveig sa...

Nej, så roligt! Många gånger var det en förmildrande omständighet att vara tjej. Det fanns alltid nån som ryckte in med ett överseende leende, när man behövde hjälp med bilen. Nu himlar de med ögonen.. :-)

Stubbetufsa sa...

Du er skjønn som kjører en gammel boble!
Jeg kjørte en 2CV i Afrika på 80-tallet, den var gul med blomster på panseret...

mormonsen sa...

For en herlig bil! Har vært medeier i en gammel boble en gang, dog ingen cabriolet. Hadde ytteligere en VW - en golf diesel, som var i mitt eie i omkring 20 år. Den overlevde tom. at mine to sønner tok førerkortet i de årene!

mormonsen sa...

For en herlig bil! Har vært medeier i en gammel boble en gang, dog ingen cabriolet. Hadde ytteligere en VW - en golf diesel, som var i mitt eie i omkring 20 år. Den overlevde tom. at mine to sønner tok førerkortet i de årene!

solveig sa...

Stubbetufsan, den måste ha varit som en blomma i solen!

Ja, mormonsen, de gamla bilarna höll, de. Nu återtar fabrikerna sina bilar för att de har fel innan de använts. De flesta bilar idag hamnar in på verkstad för att en massa lampor som inte ska lysa, lyser..