roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 22 maj 2010

Clintan fyller 80

Det fanns filmstjärnor förr som lever vidare i ett skimmer från en svunnen tid, som Clark Gable, Gary Grant, Montgomery Clift, Paul Newman och många till. De representerade en slags vänlig tuffhet, romantiska under den hårdkokta attityden, aldrig sådan rå realism och blodigt grymma som jag uppfattar filmer idag.

Clint Eastwood är en ännu klart lysande mjuktuffing, som blir 80 år den 31 maj. Hans filmer imponerade inte förut på mig, jag var ju van med "Borta med vinden" och alla de filmstjärnor som fanns då. Så såg jag den vemodiga "Broarna i Madison County" och var såld på Clintan.

Grattis på sig!!

1 kommentar:

Cicki sa...

Nu blev jag ju verkligen chockad. Inte trodde jag att han var så gammal. Även om Borta med vinden tillhörde en av favoritfilmerna när jag var ung, så såg jag alla Dollarfilmerna med Clintan. Min dåvarande fästmans pappa var biovaktmästare och eftersom jag då bodde i Sundsvall så gick ju Edvarts pöjk gratis in på stadens alla fem biografer. Vi såg allt som var värt att se, på den tiden.

Den senaste filmen jag såg där Clintan var inblandad var Invictus. Det är en film om Nelson Mandela och Clintan har regisserat den. Det är en toppenfilm och jag tycker att Clintan numera är en kanonbra regissör som är i klass med de andra storheterna.