roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

söndag 4 april 2010

mormors bäddjacka

Högen med projekt intill symaskinen minskade lite idag. Lappade ett par byxor och fällde ut ett annat par och där under dem låg mormors bäddjacka.


Turkos sidenglänsande med matelasserat ok. Kallas också lisös om den används som kamkofta. En sådan tog man på sig när man skulle kamma sig. Frågade ett ögonblick mig själv om jag ska slösa tid på att så noga reparera ett plagg man inte använder särskilt ofta idag.

Lite kontakt med mormor fick jag när jag satt där och sprättade och sydde.


Den här hade hon antagligen på sig när hon låg i sängen och läste för att inte bli kall om axlarna och hon tittar säkert ner på mig från sin molntapp och tycker att hon har ett flitigt barnbarn som tar hand om kläder som ännu går att använda.

Ärmarna hade fransat sig i många tvättar och bandet behövde sys fast i halslinningen


Sprättade loss kanten i ärmen.


Inne i sömmen syntes den ursprungliga färgen. Hon måste ha varit fin i den, mormor. Som i en film med Katherine Hepburn på 40-talet.



Det gick att använda kanterna på nytt, tog tillvara dem och klippte bort det fransiga i ärmen.
Sydde fast kanten i ärmen, vek in det fransiga och så blev bäddjackan som ny igen.




Nu kan jag ligga och läsa "Utrensning" av Sofi Oksanen utan att bli kall om axlarna.

Inga kommentarer: