roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 11 mars 2010

äppelträdet i knipa

Blidväder och takdropp, je. Hur ska det här gå?


En kraftmätning här, ska snön eller äppelgrenen vinna.




Höll på att baka bröd. Jag kunde förstås ha tagit stegen och hjälpt till men. Tung snö och en kraftig gren i spänn, här får naturen ha sin gång.



Här hördes ett knak, grenen brast. Så stannade det hela upp och mot kvällen föll mera snö..
När jag samlat mod klättrar jag upp på taket och plåstrar om dej, Antonovka.




Brödet blev rågigt gott med knaprig yta och saftig inuti. Att göra en fördeg kvällen innan gör susen, det går mindre jäst och det smakar mera säd än jäst.

Blanda 4 dl vatten med 5 gr jäst och 250 gr fint rågmjöl. Täck med plast. På morgonen bubblar det fint i byttan och då blandar du 15 gr jäst i 3 dl vatten. Häll i poolishen, 2 msk flytande honung och 650 gr vete eller semlemjöl. Kör 5 min, sedan 3 msk olja och kör 10 min till. Därefter havssalt, ca 1,5 msk, så ca 10 min på högsta hastighet.

Bosch

Än snurrar trotjänaren. Den har svängt ihop många degar sen vi fick den i bröllopsgåva 1977, stark och fin och en ögonsten. Har passerat massor av bär och äppelmos och tom stoppat korv. .


Gör ett glutenprov, dra i degen och se om det blir trådar, då har den snurrat tillräckligt. Låt vila i 90 min. Baka ut i två längder, låt vila 10 min. Lägg längderna i varsin smord och bröad form och låt jäsa 60-75 min. Sätt ugnen på 250 C. Placera bröden i ugnen och spruta in rikligt med vatten med en blomspruta. Sänk temp efter 5 min till 200C. Lufta samtidigt ugnen genom att öppna luckan, upprepa två gånger till under bakningen. Grädda 40 min. Stjälp upp på galler. Går bra att frysa in.

1 kommentar:

Cicki sa...

Jag har också en gammal Bosch. Den köpte jag begagnad av en god vän i slutet på sjuttiotalet. Den lever än och jobbar på som attan. Körde sönder den en gång för ett antal år sedan. Fick då byta grejen som sitter inunder burken. Det gick på en femhundring och var värt varenda krona......:-)