roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 5 februari 2010

takkonst


Om vådan att måla ett papptak kan jag berätta. Varför det inte verkar bli jämnt kan bero på olika orsaker som jag under arbetets gång luskat ut genom försök och misstag. En bildkonstnär förväntas kunna måla på papper även ett spännpapperstak men vit löst vispad vispgräddekonsistensfärg.

Först spädde jag ut färgen lite, med vatten. Det blev för tunt, det skvätte vita smådroppar över mig och alltet, blev inte bra.
Målade en gång till följande dag.

Gick följande dag och såg på resultatet. Det såg värre ut än innan jag började måla! Vem tittar upp i taket och ser om det är tillräckligt jämnt målat?

Jo, jag. Iväg och köpa en bytta med färg till. Den spädde jag inte ut, rollade tjockt i långa långsamma målarmästaretag. Ha, jag kan. Bara åt ett håll, inte tvärsöver. Nu ska det väl bli bra.

Ännu några ställen sken ojämna, strök lite till. Inte bra. Lite till.

Så tyckte jag taket såg så konstigt ut. Ojämnt, hängde lite.

Naturligtvis, pappret sög i sig, svällde och bucklade. Det blev för mycket färg på vissa ställen!

Har blivit upplyst av min dotter att papperstak är sällsynta. Mitt målade papperstak är ännu mer sällsynt. Det är levande och personligt, målat av en bildkonstnär. :-)
Ska bara signera i ena hörnet.. När jag vilat armarna.

1 kommentar:

dotern sa...

Det blir nog bra, det tar ett tag innan det torkar helt igenom och då jämnar det nog ut sig.
Tror du Rolf kan fixa de gamla svettiga lädersofforna till ekorosk, så ryms mitt skåp in i uthuset om de inte vill ha in det?